Dansk Musiker Forbund roser regeringens nye lovudkast, der skal beskytte kunstnere mod digitale efterligninger og styrke rettighederne i en tid, hvor AI presser musikernes levebrød.
Dansk Musiker Forbund roser Kulturministeriets nye lovudkast om ændringer i ophavsretsloven, der skal beskytte kunstnere mod misbrug af kunstig intelligens. Ifølge forbundet går Danmark med forslaget længere end EU’s regler og sender et klart signal om, at menneskers kreative bidrag fortsat skal respekteres.
Læs også: Ny rapport undersøger barselsvilkårene for musikere: "Kan jeg levere det samme, når jeg er blevet mor?"
”Det er glædeligt, at Danmark går foran, hvor EU’s regler ikke er skarpe nok. De udøvende kunstnere er i frontlinjen, når deres stemmer, udtryk og identitet misbruges af generativ kunstig intelligens. Lovudkastet viser rettidig omhu, og vi håber, at EU vil lade sig inspirere,” siger Thomas Sandberg, forperson i Dansk Musiker Forbund.
Et centralt element i lovudkastet er en ny præstationsbeskyttelse, der betyder, at kunstnere, der fremfører materiale skabt af AI, får samme rettigheder som ved fremførelser af menneskeskabte værker.
”Hvis de menneskelige bidrag i AI-produktioner ikke anerkendes, risikerer vi, at de eneste originale og menneskeskabte elementer i sådanne frembringelser står uden beskyttelse. Derfor er præstationsbeskyttelsen helt afgørende – både af hensyn til kunstnerne og til respekten for menneskets kreativitet,” siger Sandberg.
En kritiseret praksis
Mange AI-virksomheder har gentagende gange modtaget hård kritik for at træne deres AI-modeller på ophavsretbeskyttede værker uden tilladelse. En praksis, som Kodas direktør Gorm Arildsen i slutningen af 2024 beskrev som "et af de største tyverier i musikhistorien".
Vi har derfor spurgt Thomas Sandberg, om man med lovudkastet ikke risikerer, at den pågældende kunstner får rettigheder over materiale, som i bund og grund tilhører andre.
”Det er vigtigt at slå fast, at den udøvende kunstner kun er beskyttet for sin egen fremførelse. Hvis nogen laver en indspilning, der i realiteten er et plagiat af en sangskrivers værk, så har det krænkede sangskriver naturligvis de samme stærke rettigheder efter ophavsretsloven: krav på vederlag, erstatning, godtgørelse og i sidste ende mulighed for at få krænkelsen tilintetgjort,” forklarer Sandberg.
Lovudkastet indeholder også regler mod virkelighedsnære digitale efterligninger, også kendt som deepfakes, herunder stemmer, der kan spredes lynhurtigt online og underminere musikernes levebrød.
”Vi har allerede set eksempler på professionelle udøvende kunstnere, der på få måneder har mistet et stort indtægtsgrundlag, fordi deres stemmer bliver solgt som AI-modeller uden samtykke. Derfor er det helt nødvendigt med klare og letforståelige lovbestemmelser, som også internationale aktører må respektere,” understreger han.
Rettighedsmidlernes voksende betydning
Debatten kommer samtidig med, at en ny rapport fra Dansk Kunstnerråd understreger, hvor afhængige danske kunstnere er af rettighedsmidler. Ifølge rapporten modtager hele 80 procent af danske musikere rettighedsmidler, som i gennemsnit udgør 43 procent af deres samlede indkomst fra kunstnerisk virke
Men rapporten viser også store uligheder og lave medianindtægter, hvilket sætter ekstra pres på behovet for en fair regulering af både streamingøkonomi og AI-markedet.
Med det nye lovforslag placerer Danmark sig på linje med lande som Storbritannien, Holland og Irland, der allerede har indført præstationsbeskyttelse. For Dansk Musiker Forbund er det afgørende, at tempoet følger udviklingen.
”Tempoet i den teknologiske udvikling er så højt, at musikerne ikke kan vente. Danmark sætter nu en international standard for beskyttelsen af alle kunstnere i en AI-tid. Det er både rettidigt, handlekraftigt og en klar understregning af, at menneskers kreativitet og kunstneriske bidrag fortsat skal respekteres og beskyttes,” siger Thomas Sandberg.
For nylig fastslog en amerikansk domstol, at AI-skabte værker ikke kan blive beskyttet af ophavsretten i USA. Her henviste myndighederne til kravet om, at værket skal være skabt af et menneske.