Nyhed

Smukfest: Diversitet handler om mere end køn

Selvom mænd stadig dominerer musikprogrammet, retter Smukfest i stigende grad blikket mod andre former for repræsentation – herunder alder og erfaring.

Når Bøgescenerne tændes, og tusindvis af festivalgæster strømmer mod Skanderborg, er det endnu engang med et musikprogram, hvor mandlige artister udgør flertallet. Men det betyder ikke, at diversitet er gledet i baggrunden – tværtimod, lyder det fra festivalledelsen.

Læs også: Praktiserer GAFFA ageism? Forhåbentlig ikke – men vi har en målgruppe

"Vi er opmærksomme på, at vi har et ansvar for en sund og mangfoldig musikbranche, men vi har ikke et specifikt mål om 50/50-kønsfordeling," siger Trine Bang, indholdschef på Smukfest, til Ritzau (citeret af TV2 Østjylland) og tilføjer:

"Alder er også et diversitetsparameter for os. Vi har ikke kun nye navne. Vi skal også præsentere kunstnere, der har været i branchen i mange år."


Ifølge festivalens musikchef, Mikkel Xavier, handler mangfoldighed i høj grad også om at bygge bro mellem generationer, da samfundet i dag "har en tendens til at polarisere ud fra alder." 

Læs også: Ageism i musikbranchen: En problematik, vi ikke længere kan ignorere

39 procent med kvinder på årets plakat
Diskussionen om repræsentation på de danske festivalscener er ikke ny. DR kunne sidste år konstatere, at kun 23 procent af programmet på Smukfest bestod af kvindelige artister eller bands med kvindelige medlemmer. På Smukfest optæller man kønnene på den måde, at bands med kvindelige forsangere og blandede bands alle tæller som kvindelige artister.

Ud fra den metode nåede Smukfest i 2024 op på 33 procent kvindelig repræsentation, og i år er andelen steget til 39 procent ud af 166 optrædende navne. Én af dem er Karoline Mousing, som netop har vundet festivalens talentkonkurrencen Live Camp. Læs mere om det her. 


Kvinder stadig underrepræsenteret i dansk musikliv
Debatten om kønsbalance bliver ved med at være aktuel – ikke kun på festivalscener, men også i musikbranchen generelt. Ifølge Koda modtog kvinder blot 10 procent af de samlede musikudbetalinger i 2023. Kvinder udgør 20 procent af Kodas medlemmer, og kvinders andel blandt de højest indtjenende er faldet siden 2020 og har dermed aldrig været lavere.

Den skæve statistik afspejler sig også på Kodas fem forskellige top 10-lister, hvor der ingen kvinder er at finde overhovedet, hvilket er andet år i træk. Listerne dækker stream, udland, tv, koncert og radio, som er Kodas største udbetalingsområder. 

Læs også: Feministisk musikfællesskab nedlægger sig selv

Kønsfordelingen er dog ikke kun skæv blandt musikerne på festivalplakaterne og i radioen, men også i ledelsen i virksomheder, der arbejder i musikbranchen. En måling fra 2024 viser, at mænd i høj grad er repræsenteret i bestyrelserne og direktionerne, hvor kønsfordelingen bliver mere lige, jo længere ned i hierarkiet man kommer, hvor man ser en næsten lige fordeling i medarbejdergrupperne. Især blandt virksomhederne er kønsfordelingen skæv i ledelsen. Ser man på musikselskaber og musikforlag, består direktionen af 78% mænd og bestyrelsen af hele 91% mænd.

 


ANNONCE