365-party girl Charli XCX langer ud efter brands og lyttere der har mistolket Brat-albummets ethos.
Charli XCX udfordrer i sit essay "The Death of Cool" både sine egne og andres, tanker om og længsel efter at være cool.
Læs også: Charli XCX afslører albumdato og udgiver ny avantgarde-single
Brat-sangeren udfordrer argumentet om, at kunst - uanset om det er film, personaer eller musik – ikke kan være både cool og kommerciel: "At ikke kunne lide noget udelukkende på grund af stor popularitet eller kommercialisering har en kunstskole-type energi, som trigger mig."
Charli XCX bliver også personlig i sit essay, når hun dykker ned i sin egen dybe usikkerhed og frygt for at være kedelig - og hvordan ønsket om konstant at være interessant førte til skabelsen af hendes 365-party girl-persona.
I Brat-albummet, hvor 365-party girl-persona blev skabt, reflekterer sangeren over, hvordan albummets coolness blev påvirket af omverdenen: "Efter at have sendt albummet ud i verden, var narrativet på mange måder ikke længere under min kontrol. Nogle gange var det sjovt og spændende, men andre gange oplevede jeg, at folk kogte albummets ethos ned til noget, der slet ikke havde noget med det at gøre."
Selvom Brat-albummet i sangerens optik oprindeligt var cool, mener hun, at det mistede noget af sin coolness i takt med populariteten - ikke mindst da brands og lyttere fejltolkede det og efterlignede æstetikken uden forståelse for intentionen.
Efter flere personlige anekdoter konkluderer Charli XCX, at kunst uden coolness bliver tilfældig og intetsigende: "Coolness dør i det øjeblik, man laver kunst med en 'noget for alle'-tilgang og forsøger bredt at appellere." Sangeren afslutter sit essay med et åbent spørgsmål til både sig selv og læsere: "Kan alt være cool, hvis det præsenteres med den rette selvtillid og smag? Og kan coolness i så fald leve for evigt?"
Charli XCX er albumaktuel igen til februar med "Wuthering Heights", soundtracket til filmen af samme navn. Du kan læse det fulde essay på Charli XCX Substack her.





