Nyhed

Har The Weeknd lige lukket historisk milliardhandel?

En ny aftale om musikerens katalog vækker opsigt – både for sin størrelse og usædvanlige opbygning.

The Weeknd, med det borgerlige navn Abel Tesfaye, er i skrivende stund den mest streamede artist på Spotify, og nu har han lukket en aftale med Lyric Capital, beretter Variety. Som en del af aftalen har The Weeknd dog fortsat kreativ frihed over hele sit katalog, og han fortsætter som aktionær og ejer af selskabet.

Læs også: The Weeknd sprænger skalaen og skriver turnéhistorie

Aftalen indbefatter udelukkende The Weeknds musikalske masters og udgivelser, der er fra 2025 og inkluderer dermed ikke fremtidige udgivelser. 


"Fra begyndelsen af mødet stod det klart for alle hos Lyric, at Abel ikke ville sælge sit katalog. Han ønskede at være mere innovativ og kreativ i måden, vi etablerede et partnerskab på," siger The Weeknds talsperson og fortsætter.

"Med det for øje har vi gennem dette samarbejde opbygget og lanceret en ny forretningsmodel sammen med Abel og hans ikoniske katalog, hvor Abel og hans team har friheden til at realisere deres kreative vision med samtlige af hans rettigheder - både i forhold til udgivelse og masters. Denne unikke katalogaftale sætter en ny standard for kunstneres ejerskab og kontrol."

Billboard, Variety og Bloomberg har estimeret handlen til at have en værdi på omkring en milliard dollars. The Weeknd og Lyric Capital har ikke kommenteret på salgstallet. Hvis beløbet er rigtigt, er det en handel, der går over i historien for at være den største, der involverer en enkelt artists katalog. Den eneste, der slår dette beløb, er Queen, der solgte sit katalog til Sony Music for 1,27 milliarder dollars. 


Læs også: The Weeknd donerer stort beløb til nødhjælp

Lyric-grundlægger og med-ledende partner Ross Cameron fortæller spændt om samarbejdet med The Weeknd: "Fra vores første møde stod det klart for mig, at vi sad ved bordet med personer, der ville ændre den måde, en kunstner tænker om sine aktiver, sin musik og sit eftermæle."

The Weeknd fortsætter sit samarbejde med XO/Republic/Universal Music Group, mens hans udgivne katalog fortsat er og vil blive ved med at være administreret af Universal Music Publishing Group.


ANNONCE