Nyhed

Hver femte dansker bruger AI, når de skal finde nye koncerter

Danskerne stoler mere på kunstig intelligens end på sociale medier og influencere, når de skal finde nye oplevelser.

Kunstig intelligens fylder stadig mere i danskernes hverdag – også når det handler om kultur og oplevelser, viser nye tal fra Dansk Industri (DI).

Læs også: Efter EU-bøder: Trump varsler sanktioner mod Spotify og andre techgiganter

I undersøgelsen svarer hver femte dansker, at de allerede bruger eller har prøvet at bruge kunstig intelligens til at planlægge ferier og oplevelser såsom at gå til koncerter, tage på museum eller gå ud at spise.


Selvom AI vinder frem, er det ikke danskernes foretrukne måde at få anbefalinger på, ifølge DI.

Venner og familie er fortsat den klart mest brugte kilde, når der skal vælges oplevelser, og over 40 procent foretrækker stadig anbefalinger fra deres omgangskreds. Kun 2 procent angiver, at de helst vil have anbefalinger direkte fra AI-assistenter eller chatbots. Den næstbedste anbefaling kommer fra hjemmesider, som hele 31 procent af danskerne foretrækker, efterfulgt af mere traditionelle medier som bøger og magasiner, som 10 procent af danskerne foretrækker at få deres anbefalinger fra.

Læs også: Store fyringsrunder rammer Billboard, Rolling Stone og Variety


Alligevel mener DI, at det er meget, at 22 procent af danskerne bruger kunstig intelligens i forhold til, hvor ny teknologien stadig er. Det er dog kun en tendens, som kommer til at stige, hvis man spørger DI.

”Vi ser i disse år en kæmpe udvikling i brugen af AI hos brugere og kunder – og alt peger i retning af, at anvendelsesgraden vil være markant højere, når vi kigger blot et par år frem,” siger DIs chef for AI, Henrik Fabrin, til Turisme24.

Undersøgelsen viser samtidig, at danskerne generelt har større tillid til anbefalinger fra AI end til anbefalinger fra sociale medier og influencere, selvom flere ønsker at få deres anbefalinger fra sociale medier end fra en kunstig intelligens.


DI peger selv på, at det modsatrettede svar kan skyldes, at flere bruger sociale medier og influencere til at blive inspireret og derefter bruger kunstig intelligens til at gennemtjekke anbefalingerne bagefter.

ANNONCE