Nyhed

Leonardo DiCaprio langer ud efter AI-musik

“Der er intet holdepunkt i det. Der er ingen menneskelighed i det – uanset hvor genialt det er,” lyder det fra Hollywood-stjernen.

Leonardo DiCaprio retter kritik mod brugen af kunstig intelligens i underholdningsbranchen.

I et interview med Time beskriver skuespilleren AI som et muligt værktøj, men langt fra en erstatning for den menneskelige skaberkraft.

Læs også: Grammy Awards strammer AI-regler, mens flere stjerner åbent indrømmer at bruge teknologien


Ifølge Leonardo DiCaprio kan kunstig intelligens understøtte kreative processer, men han understreger samtidig sin grundlæggende skepsis: “Jeg mener, at alt, der autentisk skal kunne opfattes som kunst, må komme fra mennesket.”

Som eksempel peger han på alle de mange AI-genererede mashups, der lige nu florerer online. “De får deres 15 minutters berømmelse, og derefter forsvinder de bare ud i æteren sammen med alt det andet internet-skrald,”  siger Leonardo DiCaprio i Interviewet.

Ifølge ham er årsagen et fravær af menneskelig intention: “Der er intet holdepunkt i det. Der er ingen menneskelighed i det – uanset hvor genialt det er.”


AI-genereret musik har fyldt meget i musikdebatten de seneste år. Tidligere på året oplyste streamingtjenesten Deezer, at 28 procent af den musik, der uploades til platformen, er fuldt AI-genereret. Det har skabt debat om synligheden af AI-genereret musik. Ifølge en undersøgelse gennemført af Deezer og Ipsos kan 97 procent af lyttere, nemlig ikke kende forskel på AI-genereret musik og menneskeskabt musik.

Det har senest fået pladeselskabet Famm til at opfordre til en mere tydelig mærkning af, hvorvidt musik er AI-genereret eller ej. Pladeselskabet advarer i samme omgang om, at kunstnere risikerer at blive “utilsigtede ofre i kapløbet mellem regeringer og virksomheder mod AI-dominans”. Opfordringen kom i kølvandet af, at en Jorja Smith-AI-kopi sang “I Run”, har floreret på TikTok uden tilladelse fra hverken Jorja Smith eller Famm. Det har fået pladeselskabet til at kræve betaling for afspilningerne på Tik Tok. Famm kalder sagen et eksempel på et bredere problem i musikbranchen og skriver i samme opslag:

"Det her handler ikke om Jorja Smith. Det er større end én kunstner eller ét nummer."


ANNONCE