Nyhed

Ny aftale på plads: TikTok fortsætter i USA

Efter måneders usikkerhed overgår SoMe-giganten nu til delvist amerikansk ejerskab.

TikTok har taget et vigtigt skridt for at sikre sin fremtid i USA. Platformen har nu indgået en bindende aftale om at sælge sin amerikanske afdeling og samle den i et nyt selskab. Her går techgiganten Oracle sammen med investorerne Silver Lake og MGX ind som nye medejere. Aftalen forventes at være endelig på plads den 22. januar. Det skriver Digital Music News.

Læs også: Live Nation på vej mod retten i historisk monopolsag

Med det bliver der sat et punktum for en lang politisk tovtrækning. TikTok stod tidligere til at blive forbudt i USA i januar 2025, men blev senere reddet af præsident Donald Trump, der i stedet krævede, at TikTok skulle overgå til amerikansk ejerskab for fortsat at kunne være i landet.


Dengang lød advarslerne, at et forbud kunne få store konsekvenser for musikindustrien, fordi TikTok i dag spiller en så central rolle for opdagelse og udbredelse af ny musik.

En vigtig del i den nye aftale er, at der skal ændres i TikToks algoritme, altså den teknologi, der bestemmer, hvilket indhold brugerne får vist. TikTok-algoritmen har nemlig i flere år været omdrejningspunkt for bekymringer om national sikkerhed i USA. Så for at undgå kinesisk påvirkning, skal den nye algoritme til TikTok U.S. genoptrænes udelukkende på data fra amerikanske brugere.

Det nye selskab får navnet TikTok U.S., og de tre nye amerikanske investorer kommer tilsammen til at eje 50 procent af selskabet, mens ByteDance beholder knap 20 procent. Resten fordeles mellem de nuværende investorer. Derudover skal TikTok U.S. også have en ny bestyrelse med syv medlemmer, hvor flertallet skal være amerikanere.


Læs også: Drømmen om en alternativ platform: "Det er et ejerskab, som stort set er forsvundet i musikbranchen"

Tilbage i starten af 2025, da det endnu var uklart, om TikTok helt skulle forbydes i USA, tog GAFFA en snak med musiker og ph.d.-studerende i platformsmusik ved Københavns Universitet, Anders Bach Pedersen, om TikTok. Ifølge ham har platformen haft enorm betydning for, hvordan musik både skabes og forbruges, men ikke lige så stor som den tidligere har haft.

”Den eksplosive viralitet, som regerede for nogle år tilbage, er aftagende. TikTok har stadig en kæmpestor rolle i forhold til at skabe virale musikfænomener. Ingen tvivl om det. Men TikToks storhedstid er ved at passere,” fortalte han tilbage i starten af 2025.


Samtidig advarer han om, at især uafhængige musikere risikerer at blive ramt, når platforme ændrer sig eller forsvinder. Alligevel tror han ikke, at musikken går i stå.

”Diversitet i musik og ny grænsesøgende musik vil altid finde nye medier og metoder at udtrykke sig igennem,” siger han og peger på, at mange kunstnere allerede arbejder på tværs af flere platforme.

ANNONCE