Nyhed

Pladeselskab i opråb mod ‘falsk’ Jorja Smith: "Det er større end én kunstner eller ét nummer"

Ifølge Famm har skaberne bag et viralt TikTok-hit bevidst vildledt lytterne. Nu kræver de betaling – og strengere regler.

Jorja Smiths pladeselskab Famm kræver nu en del af indtægterne fra TikTok-hittet "I Run", som de mener har brugt en AI-genereret udgave af Jorja Smiths stemme uden tilladelse.

Nummeret, gik viralt tilbage i oktober og indtrådte kortvarigt på Spotifys hitlister både i USA og Storbritannien, før den blev fjernet af streamingstjenesten.

Læs også: AI-sang fjernet fra streaming – fans troede, det var Jorja Smith


Ifølge The Guardian udløste sangen en række klager, blandt andet fra Recording Industry Association of America og International Federation of the Phonographic Industry. Organisationerne vurderede, at nummeret kunne vildlede lyttere til at tro, at musikken var en uudgivet Jorja Smith-sang.

Beskyldningerne kommer blandt andet på baggrund af, at mange af Havens opslag var tagget med hashtagget #jorjasmith. Derudover indeholdt et af opslagene et falsk videoklip, der tilsyneladende viste den amerikanske rapper Offset fra trioen Migos, spille sangen til en såkaldt Boiler Room-session.

I et opslag på Instagram skriver Famm, at vokalen på "I Run" i virkeligheden tilhører Harrison Walker også kendt som Haven.


Pladeselskabet skriver efterfølgende at stemmen er blevet bearbejdet gennem den generative AI-musikplatform Suno. Ifølge Famm blev det dog aldrig oplyst, at der var blevet brugt generativ AI til at skabe sangen.

Læs også: Endnu et dansk band tilslutter sig opråb om strammere AI-lovgivning

Selvom "I Run" siden er blevet genindspillet med sangerinden Kaitlin Aragon, mener Famm stadig, at begge versioner af nummeret krænker Jorja Smiths rettigheder. Derfor kræver de nu økonomisk kompensation.


Selskabet opfordrer til tydeligere mærkning af hvorvidt musik er AI-genereret eller ej, og advarer i samme omgang om, at kunstnere risikerer at blive "utilsigtede ofre i kapløbet mellem regeringer og virksomheder mod AI-dominans".

Famm kalder sagen et eksempel på et bredere problem i musikbranchen og skriver i samme opslag:

"Det her handler ikke om Jorja Smith. Det er større end én kunstner eller ét nummer."


ANNONCE