Chali XCX har delt manifestet, der blev startskuddet på 'brat'-æraen
2024 må siges at have været et 'brat' år. Nu har Charli XCX sat punktum for æraen og delt det manifest fra 2023, der dannede baggrund for den enorme marketingssucces, som 'brat' endte med at blive.
Læs også: KOMMENTAR: Har vi lært noget af 'Brat summer'?
Charli XCX gik på sin private Instagram-profil den 29. december for at dele manifestet og tankerne bag 'brat'. Opslagene består af en række skærmbilleder af en dokumentfil, der beskriver ambitionerne bag 'Brat summer', herunder retningslinjer for albummets artwork, musikstil og reklamekampagne.
Charli xcx shares her ‘BRAT’ manifesto from summer of 2023:
— Pop Crave (@PopCrave) December 29, 2024
“The artwork for BRAT will be obnoxious, arrogant and bold. Some people will hate it.” pic.twitter.com/i1YUSUaOko
Om albummets cover står der: "Værket til 'Brat' vil være provokerende, arrogant og dristigt. Nogle mennesker vil hade det. Det vil være stærkt tekstbaseret, enten med en skrifttype på en ensfarvet baggrund eller en form for maleri på en væg eller en tilsidesat genstand."
Albummet endte med at få den i dag ikoniske grønne farve med den simple 'brat'-tekst på, og udtrykket kulminerer i beskrivelsen af albummets lydretning og promovering, der skal kombinere 'high art' og 'low art'. Her skriver hun: "Der er ingen forklaring på, hvad jeg gør. Svaret er altid 'ingen kommentar'. Vi skal kultivere lyst, kaos og destruktion. Hele albumkampagnen er 'high art'. Men det er også afgørende at forstå værdien af low art' og berømmelse. Koblingen af de to er vital."
Derudover kommer sangeren også ind på, hvad der senere skulle blive hendes ‘Partygirl’-Boiler Room-set i februar 2024, og at dette ville markere starten på det hele: "Dette bør være det første, jeg annoncerer. Jeg vil spille ufærdige demoer for første gang og få andre samarbejdspartnere, der arbejder på albummet, til også at dj’e. Vi vil lave ændringer. Mange ændringer. Det vil være første gang, nogen hører brudstykker af musikken fra Brat, men ingen vil vide, hvad de hører. Til sidst vil disse dj-sets blive refereret til og set tilbage på."
Charli XCX afslutter manifestet med ordene: "Du skal forstå min vision. Dette er globalt. Jeg vil skabe momentum og fortælle historien på en laserfokuseret måde. Vi skal udføre alt med styrke og selvtillid. Englene er klar og venter. Dette er øjeblikket."
Det viste sig dog også, at det kan betale sig at manifestere ting indimellem. Albummet, der udkom den 7. juni, gik hen og blev en enorm international succes. 'Brat' florerede overalt på mediet TikTok, hvor hashtagget #Bratsummer blevet brugt i 1.4 millioner videoer på appen og albummets ikoniske neongrønne farver, lidt dårlige grafik og eksplosive energi markerede starten på en sommer med fokus på at være sig selv, tage chancer, være modig og vigtigst af alt: være super cool.
Læs også: ANMELDELSE: Dans eller jeg visner!
Ordet "brat" blev hurtigt en del af den daglige tale både internationalt og herhjemme og med den stjernespækkede albumopfølger Brat and It's Completely Different but Also Still Brat bevægede 'brat summer' sig hurtigt ind i et 'brat autumn'. Det er derfor heller intet under, at den britiske online ordbog Collins Dictionary officielt erklærede ordet "brat" for årets ord i 2024, med beskrivelsen: "kendetegnet ved en selvsikker, uafhængig og hedonistisk holdning."
Brat er blev ikke blot blevet hyldet internationalt med nomineringer til blandt andet Grammys 2025 og dette års MTV European Music Awards 2024, men også herhjemme har albummet markeret sig som en stærk spiller. Brat modtog nemlig prisen for "Årets Internationale Album" ved Danish Music Awards 2024.