Nyhed

Er denne dansker blevet kopieret af Chris Brown og Joyner Lucas?

En ung dansk musiker fik sig noget af et chok, da han lyttede til et nyt album fra et af sine idoler.

Det er ikke første gang i historien, at en (typisk mindre berømt) artist anklager en anden for plagiat. Coldplay, Marvin Gaye, Ed Sheeran, Olivia Rodrigo, Pharrell Williams... Listen er lang, og nu mener den danske kunstner Liam$on, at introen i hans sang "Mama" fra 2023 lyder mistænkeligt meget som introen i "Momma" af verdensstjernerne Joyner Lucas og Chris Brown, der optræder på førstnævntes nye album ADHD 2, der udkom i går den 18. juli.

- Jeg har altid været stor fan af Joyner Lucas, så jeg var selvfølgelig virkelig hyped for, at hans album skulle droppe. Men da jeg kom til den sidste sang, kunne jeg jo genkende det med det samme. Jeg kunne høre, at det jo næsten var mig, der sang, fortæller en tydeligt chokeret Sonny Hilfeldt, der står bag kunstneraliasset Liam$on.​


 

Han medgiver, at det virker usansynligt, at stjerner som Joyner Lucas og Chris Brown - med henholdsvis 5,6  og 58,6 milioner månedlige lyttere på Spotify - skulle være stødt på en ukendt dansk artist med 23 månedlige lyttere.

Læs også: Efter Pharrell vs. Marvin Gaye: Her er ni andre plagiat-sager​

- Jeg er lost for words, hvis jeg skal være helt ærlig. Det giver ikke rigtig nogen mening. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at Chris Brown eller Joyner Lucas har hørt min musik. Jeg tænker, at det må være en af deres managers eller sangskrivere fra deres team, som har fundet min sang, fortæller han til GAFFA.

Sangteksten fra The X Files 
Men hvor meget minder introen til de to sange egentlig om hinanden? Det har vi spurgt en ekspert om. GAFFA har fået musikolog ved Musikvetenskap Lund​ og ekstern lektor i elektronisk musiks æstetik ved musikvidenskab i København, Rasmus Riegels​, til at sammenligne de to sanges introer med hinanden og komme med sin vurdering.

- Da jeg først hørte Liam$on-nummeret, var min umiddelbare tanke, at det her er ikke originalt nok til, at han kan kræve ophavsret på det. Skiftet mellem de to guitarakkorder er sådan noget grund-guitar, som alle, der har været forbi en ungdomsskole ved et uheld er kommet til at spille. Rytmisk er vi også nede på noget lejrbål, hvor man lifter før 2-slaget i sine akkordskift, vurderer en skeptisk Rasmus Riegels, der også sammenligner lyddesignet på de to produktioner.

- Oveni det har vi så noget lyddesign, som er en væsentlig del af sangskrivning i en moderne produktion, med det, som nogle gange bliver kaldt spøgelses-rumklange, lyden af efterklange uden klangens oprindelse. Det er for eksempel sådan, at Tobias Rahims vokal bliver indledt i "Mucki Bar". Et andet element er den meget udtalte ekkoeffekt på vokalen, hvor den rytmisk arbejder med stereofeltet. Det er nogle grundtricks, og det kan ofte være resultatet af den indstilling, en ekkoeffekt står på, når man åbner den i sin startposition.

Rasmus Riegels medgiver dog, at han, trods sin umiddelbare skepsis, er enig i, at introen til de to sange minder mistænkeligt meget om hinanden og sammenligner oplevelsen med The X Files, når sangteksten også viser sig at være den samme:

​​​​- Jeg må alligevel tage hatten af for, at Chris Brown (og Joyner Lucas, red.) har ramt NØJAGTIGT det samme udtryk. I forhold til lyddesign-delen bruger de præcist samme sprog (som danske Liam$on, red.) - det er endda samme rytme, ekkoet er indstillet med, men helt X-files bliver det, når vi hører teksten, som igen er det samme.

​​- Jeg skal ikke kunne sige, hvad der holder i retten - Marvin Gayes familie fik jo nærmest medhold i, at alle, der synger soulfuld r&b på en eller anden måde plagierer Gaye, og her er vi godt nok MEGET tættere på det samme produkt. De bruger endda samme ekkolod-lignende sample til at skabe udvikling i baggrunden, fortæller Rasmus Riegels, der altså vurderer, at musikken i dette eksempel minder mere om hinanden end andre store plagiatsager - og her er det særligt sammenfaldet med sangteksterne, der er afgørende for hans vurdering:

- Hvis jeg lige må svæve hovedet lidt over blokken, så vil jeg sige, at alt op til teksten kan jeg snildt forestille mig, at man kan komme til at lave ens. For vi er ikke nede og udvide værktøjskassen med nye tilgange. Men det er godt nok svært ikke at tænke, at Chris Brown (og Joyner Lucas, red.) har benyttet sig af at lytte til en kunstner, der ikke har haft sit store gennembrud endnu. ​
​​​​​
​Sonny Hilfeldt delte oprindeligt sin oplevelse på TikTok, men videoen er nu fjernet. Han fortæller til GAFFA, at han efterfølgende blev kontaktet af holdet bag Joyner Lucas, som "mindede ham om, hvem der har pengene" og som fik ham til at fjerne to videoer om sagen fra sin TikTok-profil.

Sonny Hilfeldt fortæller, at selvom der er et økonomisk perspektiv i at beskytte sine rettigheder, så er det ikke det vigtigste for ham lige nu:

- For mig handler det ikke om pengene. Det er jeg sådan set ligeglad med nu. Jeg vil bare gerne have, at tingene er fair, og at man kan lave musik uden, at det bliver stjålet. Så det bedste ville være, at de enten fjernede det eller gav kredit for sangen.

GAFFA har forsøgt at kontakte Joyner Lucas' pladeselskab Twenty Nine Music og hans manager. De er ikke vendt tilbage på vores henvendelse. ​


læs også: Spectre eller Spotify? Der går et spøgelse gennem musikken






 

 

ANNONCE