De to bands lancerer særlige designs, men du kan ikke købe det på festivalpladsen.
De danske hardcorebands Syl og Eyes slår kræfterne sammen til en særlig koncert den 19. juni på Copenhell 2025, hvor de to grupper skiftes til at spille deres numre i et intenst musikalsk pingpong-format. Men selv om samarbejdet på scenen bliver en fest, er forholdet til festivalen knap så harmonisk bag kulissen.
Læs også: Sådan anmeldte vi Eyes' seneste album
De to bands har nemlig besluttet at boykotte Copenhells officielle merchandise-boder i protest mod, at festivalarrangøren Live Nation tager 25 procent af salget fra artisternes merchandise.
"Vi har generelt i Syl kørt med en nultolerance overfor cuts af merchandise-salg, ligegyldigt hvem der er arrangør. Arrangøren har ikke bidraget til design eller produktion og har ikke taget en bid af den økonomiske risiko, der er forbundet med at producere vores merch" siger Benjamin Clemens, forsanger i Syl, til TV 2 Kosmopol og tilføjer:
"Hvis vi skal afgive 25 procent til en koncertarrangør, så løber det ikke rundt."
Læs også: Amerikansk band aflyser på Copenhell
Eyes og Syl vil i stedet sælge deres særlige tour-merch ved en pop-up-event i designbutikken Lövendahl i København den 13. juni, altså få dage før festivalen løber af stablen fra 18.-21. juni.
Copenhells festivalchef, Jeppe Nissen, tager beslutningen med ro og understreger, at de 25 procent dækker en større logistik- og serviceoperation:
"Det er en ret stor operation med opbygning af boder, rekruttering af professionelt personale, koordinering af frivilligt personale, sikring af lovlige pengestrømme, håndtering af en enorm mængde produkter og ikke mindst forsikringsansvar for samtlige produkter. (...). Samlet set er det ikke nogen særlig god forretning for os at sælge band-merch, men vi synes det er vigtigt at tilbyde muligheden," siger han til TV 2 Kosmopol.
Syl og Eyes’ musikalske samarbejde på scenen er annonceret som en "totalt manisk kaos"-oplevelse, og det særlige merch-oplag bliver kun tilgængeligt uden for festivalpladsen.
Samme debat om salg af merchandise på Copenhell opstod i 2023, hvor danske Afsky annoncerede, at man ville sælge merchandise fra et øvelokale og ikke festivalpladsen for netop at undgå at miste de 25 procent af salget. Dengang endte Copenhell med at annullere krav om minimumsomsætning for bands.
Læs også: Syl scorer 5 stjerner i Lille Vega