Åbningen af butikken er en del af pladeselskabets overordnede “superfan-strategi”.
Universal Music Group (UMG) udvider sin fysiske tilstedeværelse med åbningen af UMusic Shop – en to-etagers butik placeret direkte i selskabets eget UMusic Hotel i Madrid. Det sker knap tre år efter, at hotellet åbnede i det historiske Albéniz-teater i den spanske hovedstad.
Læs også: Europa-Kommissionen går videre til næste skridt i undersøgelse af Universal Music
Butikken slår dørene op den 8. juli og falder sammen med afholdelsen af Mad Cool Festival, hvor flere UMG-artister er på plakaten.
Det bliver UMG's anden fysiske butik på verdensplan, efter åbningen af flagskibsbutikken i Harajuku-kvarteret i Tokyo i oktober 2023.
“UMusic Shop er mere end en butik – det er et sted for opdagelse, inspiration og kontakt mellem fans,” siger Jordi Solé, præsident for UMusic Hotels, ifølge Music Business Worldwide.
Skræddersyet til musiksuperfans
Den nye butik er indrettet med hi-fi-lydsystemer, digitale skærme og eksklusivt merchandise – fra vinyler og tøj til specialprodukter knyttet til UMG’s internationale artistkatalog. Der er også indrettet prøverum, caféområde og fleksible udstillinger, der muliggør samarbejder med brands og kunstnere.
Ifølge en pressemeddelelse fra UMG skal butikken kombinere salg med oplevelse – og være et dedikeret rum for superfans, hvor de kan komme helt tæt på universet omkring deres yndlingskunstnere.
Åbningen af butikken er en del af UMG’s overordnede “superfan-strategi”, hvor man i stigende grad satser på direkte salg til fans (også kendt som D2C – direct to consumer). Tidligere i år udtalte UMG's CEO Lucian Grainge således:
“Vi redefinerer merchandise-kategorien og skaber nye produkter og oplevelser målrettet superfans. Noget sker gennem partnere – andet gennem egne kanaler, som vi nu skalerer yderligere.”
Flere UMusic-hoteller på vej
UMG har planer om at åbne flere UMusic Hotels i Europa, USA og Latinamerika. Da brandet blev lanceret i 2020 – midt i coronapandemien – blev de første placeringer annonceret som Atlanta, Biloxi og Orlando. Men Madrid endte med at blive den første, der åbnede dørene. Der er i skrivende stund ingen meldinger om et Universal-hotel eller butik i Danmark.
Læs også: Fra én til fem stjerner – sådan anmeldte vi koncerterne på Tinderbox