Dertil har kvindelige artisters repræsentation i radioen været i endnu større fremgang.
Andelen af kvindelige artister på de danske hitlister er femdoblet gennem de seneste 10 år, lyder det fra musikselskabernes brancheorganisation IFPI i en pressemeddelelse.
Læs også: KOMMENTAR: Er kvoter vejen til mere ligestilling på musikscenen?
Ifølge nye data, baseret på en ny analyse fra HBS Economics, udgør kvindelige hovedartister 20 procent af hitlisterne – i 2016 var tallet på fire procent. Allerede i løbet af de sidste to år er antallet af kvinder på hitlisterne fordoblet, og i år er kvindelige artister repræsenteret på 37 af årets 100 mest populære sange.
”Vi ser nu et tydeligt bevis på, at den samlede indsats i branchen virker. Flere kvindelige artister tager plads – og det kan mærkes helt op i toppen af hitlisterne,” udtaler Casper Bengtson, bestyrelsesleder i IFPI Danmark og administrerende direktør i Universal Music Danmark. Han understreger dog, at ”der er stadig et stykke vej til fuld balance".
Radio-repræsentation
Dertil har kvindelige artisters repræsentation i radioen været i endnu større fremgang med en stigning fra 23 procent i 2016 til 36 procent i 2025. Og når man medregner sange, hvor kvinder optræder som en del af et band eller som gæstemusiker, er kvindelige artister repræsenteret på halvdelen af alle radiohits.
IFPI har selv knoklet hårdt på ligestillingsfronten – blandt andet med lederuddannelser, talentprogrammer samt en nylig melding om en 50/50-kønsbalance i den interne bestyrelse.
Dertil kunne organisationen tidligere i år også – i samspil med musikselskaber og liveaktører – lancere en fælles branchestandard med fokus på diskrimination, krænkende handlinger og seksuel chikane, heriblandt vejledning for ofrer, vidner samt den generelle håndtering af upassende hændelser.





