Nyhed

Ny rapport: Unge i Norden vil gerne bruge AI til at købe koncertbilletter

Rapporten viser en generel tendens til velvilligheden overfor AI blandt nordiske unge.

En ny rapport fra Visa Nordic Agentic Commerce Report viser, at unge i Norden i stigende grad føler sig komfortable ved at lade AI-agenter foretage tidskritiske køb på deres vegne, skriver en pressemeddelelse. 

Læs også: Vega i nyt grønt samarbejde: "Vi er med til at skabe efterspørgslen for vedvarende energi"

Rapporten bygger på en undersøgelse fra Verian, som viser, at næsten halvdelen, 45 procent, af de 4.000 adspurgte i alderen 18 til 29 år i Sverige, Norge, Danmark og Finland “i gennemsnit ville føle sig trygge ved, at en AI-agent sikrer tidskritiske køb.” Med tidskritiske køb menes der for eksempel koncertbilletter eller lanceringen af nye produkter.


Visas landechef i Danmark, Claus Richter, mener, at rapporten viser en generel tendens, hvor unge i Norden er hurtige til at tilpasse sig ny teknologi, og at det er et “tydeligt signal om, hvor hurtigt forbrugeradfærden udvikler sig.” Han uddyber: “Danske forbrugere har altid været tidlige til at tage nye innovationer til sig, og deres åbenhed over for AI-agenter viser, hvor hurtigt dette skifte accelererer.”

Udover den generelle velvillighed over for AI-agenter viste rapporten også, at danskerne er mindst åbne over for brugen af AI-agenter til tidskritiske køb. Danmark ligger lavest med 24 procent, mens finske forbrugere er mest åbne med 44 procent. De største fordele er ifølge rapporten hastighed og bekvemmelighed, mens bekymringerne omfatter forkerte køb, uautoriserede betalinger og databrud.

ANNONCE