Systemet er allerede blevet testet hos en af byens største festivaler.
Odense Kommune har netop lanceret et nyt, digitalt ansøgningssystem, der skal gøre det nemmere for arrangører at søge om tilladelse til offentlige arrangementer under åben himmel, herunder udendørskoncerter, lyder det i en pressemeddelelse.
Læs også: 5 skarpe til Claus Skjoldborg Larsen: "Musik og kultur skal være for alle børn og unge"
Den nye ansøgningsproces skal tydeliggøre, hvilken type ansøgning, arrangørerne skal lave, og hvilket materiale, de skal sende ind sammen med deres ansøgning. Dertil får arrangørerne hjælp til at indhente yderligere tilladelser.
”Vi ser det nye system som en investering i byens liv. Jo lettere det er at skabe arrangementer, des mere levende bliver byen, og det kommer både borgere, erhvervsliv og kulturliv til gode, udtaler Søren Windell, Odenses konservative by- og kulturrådmand.
Ansøgerne kommer også til at være i tæt kontakt med kommunen gennem hele processen – både når ansøgningen er modtaget, når den bliver sendt til høring hos de relevante myndigheder, og til sidst når den endelige lejeaftale udstedes, lyder det.
Tilfredsstillende tests
Den første version af systemet er allerede blevet afprøvet hos udvalgte arrangører, herunder den lokale Generator Festival, der i år fik besøg af blandt andet Thor Farlov, Anton Westerlin og Louis Jarto, og som også ser frem til at arbejde med den nye ansøgningsproces:
Læs også: 5 skarpe til Nicolai Busch Bæhrenz: “Vi skal inddrage vækstlaget i vores beslutninger"
”For os er det vigtigt, at det er funktionelt, men også intuitivt, og at man kan samle så meget på de samme platforme som muligt. Vi ser frem til at gøre brug af det nye system i fremtiden,” siger Anja Følleslev, sekretariatschef Generator.
Dertil arbejder Odense Kommune på en digital arealkalender, så man kan se, hvornår byens offentlige arealer er booket. Kalenderen henter data fra det nye ansøgningssystem og forventes at være klar i foråret 2026.





