Nyhed

Der er for få kvinder i komponistfaget – og det vil Mira Siegel lave om på

Med sit debutalbum håber den unge komponist at kunne inspirere flere kvinder til at gå ind i komponistfaget.

31-årige Mira Siegel har en mission: Som ung, kvindelig komponist vil hun gerne inspirere flere andre kvinder til at bevæge sig ind i samme felt – og det håber hun på at gøre med sit debutalbum Empty Streets, der udkommer i dag den 24. oktober.

Læs også: 5 ønsker fra Dansk Komponistforening: "Ordentlig betaling til alle kunstnere"

Ifølge tal fra Dansk Komponistforening er kun 1,5 procent af den programsatte musik i danske opera- og koncerthuse skrevet af kvinder. Og det skyldes blandt andet, mener Mira Siegel, at der mangler kvindelige mentorer og rollemodeller at spejle sig i.


Den skæve kønsrepræsenation var ikke noget, hun tænkte meget over i første omgang - lige indtil hun selv oplevede, hvor stort et indtryk det gjorde at have kvindelige sangundervisere og komponistlærere.

- Jeg synes næsten, det var pinligt, for jeg troede ikke, at det ville betyde så meget, men det gjorde det. Og det ville jeg rigtig gerne kunne være hos andre kvinder også, fordi jeg synes, det er påfaldende, at der er så få i det fag, fortæller hun til GAFFA. 

Komponist eller sangskriver?
Men det kan måske også handle om ordet ”komponist”, for ifølge Mira Siegel kalder kvinder sig oftere for ”sangskrivere” - selvom der ikke nødvendigvis er så langt mellem de to titler.


- Forskellen er, at en sangskriver måske er mere fokuseret på tekstdelen. Jeg tror også, at nogle sangskrivere har svært ved at sige, at de har skrevet musikken, fordi det kan være, de har fået hjælp eller skrevet sangen i samarbejde med andre. Jeg tror, at den generelle opfattelse af komposition er mere bred og ofte instrumental. Men jeg ved ikke, om jeg synes, det passer.

At være enten det ene eller det andet er også noget, som Mira Siegel altid er blevet konfronteret med. Hun er selv vokset op med klassisk musik - blandt andet med en far, der også var komponist. Alligevel, da hun i sit uddannelsesforløb skulle vælge sin retning, blev det den rytmiske musik, hun forfulgte. Men hvorfor er det overhovedet nødvendigt at vælge?

- Det kan irritere mig, at vi deler tingene så meget op i det her land. Jeg kan godt lide at udforske genre, og det der med at holde sig til én ting synes jeg er svært, siger hun med et glimt i øjet.


Grænselandet
Mira Siegel er blevet træt af at skulle vælge. Derfor har hun nu gjort ophold i grænselandet mellem rytmisk og klassisk komposition.

Med sit debutalbum bevæger hun sig i den traditionelle singer/songwriter-stil med fødderne solidt plantet på et klassisk fundament - blandt andet på nummeret ”Swan”, der er skrevet med akkorder fra Tchaikovskys Svanesøen, og som også inkorporerer en instrumentgruppe, de fleste forbinder med klassisk musik: Strygere. På Empty Streets er det den anmelderroste strygerkvartet Who Killed Bambi, der lægger strenge til lydsiden.

Mira Siegel spiller sammen med Who Killed Bambi til en releasekoncert på Turkis i Aarhus den 26. oktober klokken 15:00, og de optræder også sammen på Pianoværkstedet - endnu en gang i Aarhus - den 12. december klokken 19:30.

Lyt til Empty Streets her.


 

ANNONCE