Bandsintown gør det lettere for musikelskere at finde koncerter med deres yndlingsartister nær dem.
Den fremadstormende platform Bandsintown har nået 100 millioner brugere fordelt på 196 lande, skriver Music Business Worldwide.
Læs også: Major labels svarer AI-giganter igen: Krænker ophavsretten
Platformen gør det lettere for musikelskere at følge med i, hvilke koncerter der foregår i deres nærområde. Ved hjælp af data om lyttehistorik og lokation personaliserer Bandsintown koncertforslag til brugerne. Hver måned anbefaler platformens AI-teknologi omkring 450 millioner personlige koncertanbefalinger, som resulterer i cirka 20 millioner klik til billetsalgs-sider.
Men det er ikke kun brugerantallet, der er eksploderet for Bandsintown. Platformen kan også prale af over 700.000 artister, der bruger den til at promovere deres koncerter, samt 65.000 arrangører og spillesteder.
Til Music Business Worldwide understreger Fabrice Sergent og Julien Mitelberg, medstiftere og medledende partnere i Bandsintown Group, at de finder glæde i at vide, at de hjælper brugere med at få musikoplevelser, der går ud over det digitale univers:
“Vores mission har altid været at bringe fans tættere på de artister, de elsker, så vores algoritmer forsøger ikke at holde dig fanget i et silo-lignende scroll — de er designet med omtanke — for at få dig væk fra din telefon og ud i verden, ind på et spillested, hvor du kan opleve musik sammen med andre mennesker. Live-musik er en modgift mod digital overbelastning og ensomhed,” siger de til Music Business Worldwide.
Radiovært bag dansk alternativ
Den mangeårige radiovært Carsten Holm står bag en ny app, som man vist godt kan kalde det danske alternativ til Bandsintown. Appen hedder På plakaten og har lige nu over 1.090 koncerter og 183 spillesteder på platformen.
På appens hjemmeside beskrives den som en simpel brugerfalde, som giver dig mulighed for, at man kan søge efter koncerter i specifikke byer og regioner. Derudover kan man lave sin egen koncertliste, købe billetter og holde øje med turnéplaner.
Og ikke nok med, at Carsten Holm har beriget danskerne med et alternativet til den amerikanske app, så udkommer der nye afsnit af podcasten af samme navn i februar 2026, som tager lytteren bag musikken. På hjemmesiden beskrives På plakaten som en podcast, der "fortæller historierne om livemusikkulturen. Foran, på og bag scenen. Før, under og efter koncerterne."
Men Carsten Holm står ikke alene med værstrollen på podcasten - han bliver gjort selskab af den tidligere chefredaktør hos GAFFA, Sidsel Thomassen, der nu er kommunikationsansvarlig på spillestedet Radar i Aarhus, og GAFFA-skribent Johanne Nedergaard.