Nyhed

Ny rapport: Dansk musik hitter herhjemme – men er ikke en populær eksportvare

Rapporten fra Music Export Denmark går tæt på den danske musikeksports tilstand.

Der skal ikke mere end et hurtigt kig på de danske hitlister til for at opdage, at dansksproget musik er aldeles populær blandt danskerne. Dog er den ikke nogen populær eksportvare, og en ny rapport fra Music Export Denmark (MXD) viser, at færre musikere søger om støtte til eksport af deres musik, mens de der får tildelt støtte, dog får flere midler. 

Læs også: Rekordmange kommuner deltager i Spil Dansk Ugen 2025

I 2024 uddelte MXD 3,64 millioner kroner i eksportstøtte, og selvom det, sammenlignet med tidligere år, er et højt beløb, så er der færre musikere, der søger om støtte. Thomas Rohde, direktør for MXD, forklarer, at tendensen var begyndende allerede i 2019:


”Det virkede som et paradoks. At i en verden, der er digitaliseret og globaliseret med streamingplatforme som Youtube og Spotify, så vi en modbevægelse. Hjemmepublikummet vendte sig i højere grad mod musik på eget sprog og hjemmehørende artister. Det blev kun accelereret af pandemien,” fortæller han til Kulturmonitor og tilføjer, at han dog ikke ser udviklingen som et problem for branchen, der, som han beskriver det, ”bevæger sig i bølger”.

Læs også: Startup skal hjælpe med at inddrive sangskriveres retmæssige indtægter

Genrebestemt tendens
Tendenserne drejer sig også, ifølge rapporten, om bestemte genrer. Mens popmusikken dominerer stort set alle hitlister, og popmusikere, selv i Danmark, kan leve af deres musik, er det ikke tilfældet for genrer som metal og alternativ-pop.


Disse to genrer er blandt dem, der modtager fleste støttemidler fra MXD, blandt andet fordi det danske marked er for småt. Men med støtte fra organisationer som MXD, kan disse musikere få bedre muligheder for at udbrede deres musik internationalt – det er nemlig ikke helt gratis. Ifølge Thomas Rohde er det i dag blevet mellem to og to en halv gange dyrere at lancere en kunstner internationalt end nationalt.

Rapporten viser også et måske overraskende faktum. Ud af 995 artister, der havde en eller flere nye udgivelser i 2024, havde 213 af dem Italien som et top 10-marked på Spotify. Og det har fået MXD til fremadrettet at kigge nærmere på, om Italien måske er et overset marked for eksporten af dansk musik.

ANNONCE