Selvom AI fylder mere og mere i musikbranchen, vil flertallet af lyttere stadig vide, hvorvidt musikken er skabt af rigtige mennesker eller ej.
En ny undersøgelse fra iHeartMedia, gennemført som en del af projektet AudioCon 3.0: The Human Consumer, viser, at amerikanere er markant skeptiske over for AI-genereret musik og medier. Over 2.000 voksne amerikanere deltog i undersøgelsen, som blev gennemført af Critical Mass Media i august, skriver Digital Music News.
Læs også: Spotify går sammen med pladeselskaber om AI-satsning
Ifølge rapporten mener 90 procent af de adspurgte, at det er vigtigt at vide, om det indhold, de konsumerer, er skabt af en rigtig person. Samtidig ønsker 75 procent ikke, at AI på nogen måde er involveret i deres medier og underholdning.
Undersøgelsen afslører også bredere bekymringer om AI’s samfundsmæssige indflydelse: 82 procent udtrykte bekymring for AI’s påvirkning af samfundet, mens cirka 66 procent tror, at AI en dag kunne komme i krig med mennesker.
Resultaterne peger på en tydelig skepsis blandt amerikanske forbrugere over for AI, på trods af den hastigt stigende produktion af AI-genereret indhold.
Spotify tager nye AI-initiativer
Spotify har for nylig fjernet 75 millioner AI-sange fra deres bagkatalog, som de beskriver som “spam-sange.” Og nu har streaminggiganten taget et nyt AI-initiativ, hvor kunstnere og deres rettigheder skal stå i centrum, men med fokus på, at AI-værktøjer kan åbne for nye kreative muligheder og styrke forbindelsen mellem artister og fans.
Læs også: Spotify rydder op: 75 millioner AI-sange fjernet fra platformen
”AI-teknologien udvikler sig hurtigt og bringer både nye kreative muligheder og store udfordringer til musikbranchen," skriver Spotify i pressemeddelelsen og understreger, at det er "afgørende, at branchen står sammen for at beskytte kreativiteten samtidig med, at vi fremmer innovation.”
De nye AI-værktøjer er udviklet i tæt samarbejde med store pladeselskaber som Sony, Universal og Warner samt distributører som Merlin og Believe.
AI-band overhaler inspirationsband
I begyndelsen af oktober opstod en konflikt mellem bandet Holdning Absence og AI-bandet Bleeding Verse. Bleeding Verse skulle efter sigende være stærkt inspirerede af Holdning Absence, og derfor kom Lucas Woodland, forsanger i Holdning Absence, hurtigt til tasterne, da Bleeding Verse overgik Holdning Absence i lyttertal.
"Det er chokerende, nedslående, fornærmende – men frem for alt en vækkelse," skrev Woodland på mediet X. Han udtrykte frustrationen over, at AI-bandet på kun to måneder havde overgået inspirationskilden, Holdning Absence, i månedlige lyttere på Spotify.
Se opslaget her:
So, an AI “band” who cite us as an influence (ie, it’s modelled off our music) have just overtaken us on Spotify, in only TWO months.
— Lu (@Lucaswoodland) September 30, 2025
It’s shocking, it’s disheartening, it’s insulting - most importantly - it’s a wake up call.
Oppose AI music, or bands like us stop existing.