Nyhed

Populær streamer topper hitliste – over én million afspilninger på under et døgn

Sangen er skabt i samarbejde med produceren Anton Westerlin under en marathon-livestream, hvor tusindvis af seere fulgte med, mens sangen blev skabt.

Den danske streamer og content creator Rasmus Søndergaard har ramt en ny milepæl. Hans nye sang "Chat Freestyle", skabt i samarbejde med superproduceren Anton Westerlin, gik direkte ind som nummer ét på Spotifys Top 50 Danmark playliste blot en time efter udgivelsen natten til torsdag.

Læs også: Rasmus Søndergaard: "Det er jo hjernedødt, hvor lang tid den mand bare har lavet straight up gode sange"

Nummeret har på under et døgn rundet over en million afspilninger. Det skriver TV2, der har set dokumentation for det vilde antal afspilninger.


Sangen opstod midt under Søndergaards såkaldte "subathon" – en marathon-livestream, der bliver forlænget for hver nye seer, der abonnerer på Søndergaards kanal. Streameren har sendt uafbrudt fra en villa siden den 13. oktober, og her blev det besluttet, at han skulle lave et uofficielt afsnit af YouTube-serien Bag Gardinerne. En serie, hvor Anton Westerlin normalvis inviterer prominente musikere i studiet for at skabe et freestyle-nummer. 

Mens "Chat Freestyle" blev produceret og indspillet, kunne flere tusinde seer på livestreamen - bedre kendt som "chatten" - følge med, og de var ved sangens udgivelse den primære grund til at sangen strøg til tops så hurtigt. På nummeret fik Rasmus Søndergaard assistance fra artisterne 9Boogie og Westa, der netop er blevet signet på Søndergaards nyopstartede label ChatRecords.

Læs også: Dansk internetpersonlighed annoncerer nyt label


Rasmus Søndergaard, der især er kendt fra platformen Twitch, har de seneste år opbygget en stor onlinefølge gennem gaming, musik og "hygge-indhold". I sommer annoncerede streameren, at han havde oprettet pladeselskabet ChatRecords i samarbejde med Universal Music Group.

Selskabet markerer Søndergaards første større skridt ind i musikbranchen, og med samarbejdet med Anton Westerlin, viser han nu, hvordan den digitale underholdningskultur i stigende grad krydser over i musikbranchen.

ANNONCE