Streamingtjenesten vil skabe nye AI-produkter, der skal fokusere på artister og kunstere.
Spotify vil udvikle nye AI-værktøjer i tæt samarbejde med nogle af musikbranchens største selskaber for at sætte "artisterne og kunstnerne først”. Det skriver Music Business Worldwide.
Læs også: Målsætningen fra ny Spotify-direktør: Vi vil have 15 procent af verdens befolkning som abonnenter
Partnerskabet mellem Spotify, Sony, Universal, Warner, Merlin og Believe skal udvikle de nye AI-produkter gennem fire gennemgående principper: Partnerskaber med pladeselskaber, distributører og udgivere, valgfrihed, fair kompensation og indtægter, samt forbindelser mellem artister og fans.
Udmeldingen fra streaminggiganten kommer i en tid, hvor AI er et hyppigt samtaleemne i musikindustrien. Og netop dette faktum er også blandt Spotifys begrundelser for, hvorfor nye produkter er nødvendige:
”AI-teknologien udvikler sig hurtigt og bringer både nye kreative muligheder og store udfordringer til musikbranchen," skriver Spotify og understreger, at det er "afgørende, at branchen står sammen for at beskytte kreativiteten samtidig med, at vi fremmer innovation."
I samme udtalelse forklarer Spotify, at de stadig fokuserer på vigtigheden af ophavsretten, der også har været genstand for heftig debat i lyset af AI-teknologier.
Den svenske streaminggigant fortæller, at de allerede er i gang med at implementere de fire principper, og at et af målene for de kommende teknologier er, at skabe ”gennembrudsoplevelser for fans og artister”.
Den seneste tid har Spotify i den grad haft AI på dagsordenen. Tidligere på måneden indgik de et samarbejde med ChatGPT med henblik på at skabe mere personlige musik- og podcastanbefalinger til deres brugere, mens de tilbage i september indførte tre AI-beskyttende initiativer for at styrke artisters rettigheder.