Nyhed

Spotify kritiseres for ICE-reklame - og forsvarer annoncen

Reklamefilmene fra den amerikanske migrationsmyndighed ICE har vakt kritik blandt Spotify-brugere. Nu svarer streamingtjenesten - og mener, at annoncerne ikke bryder med virksomhedens retningslinjer.

Spotify får kritik for at have vist annoncer fra den amerikanske migrationsmyndighed ICE. Rekrutteringsfilmene har mødt protester på grund af deres sprogbrug, men ifølge virksomheden overholder annoncerne platformens retningslinjer, rapporterer NME.

Læs også: ICE-video med The Cure-lydspor er blevet fjernet

Annoncerne, som er blevet vist for brugere i USA, er en del af en igangværende kampagne fra myndigheden. I en af filmene lyder det:


"Du svor en ed på at beskytte og tjene, at holde din familie, din by, sikker. Men i beskyttelsesbyer bliver du beordret til at trække dig tilbage, mens farlige illegale går frit omkring."

Formuleringen "farlige illegale" har udløst kraftig kritik, og flere Spotify-brugere oplyser, at de har opsagt deres abonnement i protest. Også kunstnere som Bad Bunny, Olivia Rodrigo, The Cure og Shakira har tidligere offentligt taget afstand fra ICE's metoder.

I en kommentar til The Independent siger en talsperson fra Spotify, at annoncerne er i overensstemmelse med virksomhedens annoncepolitik i USA.


"Denne annonce er en del af en bred kampagne, som den amerikanske regering kører via tv, streaming og digitale kanaler." 

ICE har gentagne gange været udsat for kritik på grund af rapporter om overgreb og dårlig behandling i sine detentionscentre, blandt andet mod gravide kvinder og børn. Ifølge den amerikanske senator Jon Ossoff har myndigheden registreret mindst 510 tilfælde af fysisk og seksuel vold i sine faciliteter, rapporterer The Guardian.

Hundredvis af kunstnere har det seneste år tilsluttet sig kampagner, der kræver, at ICE bliver nedlagt. Rage Against the Machine-guitaristen Tom Morello har for eksempel delt en playliste med titlen "Fuck ICE", og flere bands - heriblandt King Gizzard & The Lizard Wizard - har fjernet deres musik fra Spotify i protest mod virksomhedens forskellige forbindelser til politik og teknologi. 


Læs også: King Gizzard & the Lizard Wizard uddyber, hvorfor de forlod Spotify

Spotify er også blevet kritiseret for sit engagement i forbindelse med Donald Trumps indsættelse som præsident i 2017, hvor selskabet afholdt et arrangement og donerede 150.000 dollar - svarende til cirka 1 millioner danske kroner - til ceremonien.

Virksomhedens direktør Daniel Ek har meddelt, at han træder tilbage fra sin post i januar 2026. Han efterfølges af forretningschefen Alex Norström og teknologidirektøren Gustav Söderström.


Denne artikel blev oprindeligt bragt af GAFFA Sverige og er her oversat af GAFFA Danmarks redaktion.

ANNONCE