Nyhed

Williams og Antonoff retter kritik mod koncertbranchen

Hayley Williams og Jack Antonoff retter skarp kritik mod de største aktører i koncertindustrien og anklager dem for at monopolisere livescenen og presse mindre aktører.

I et interview med Rolling Stone taler de to artister om, hvordan livemusikscenen har ændret sig de seneste år. Jack Antonoff, kendt fra Bleachers og som producer for blandt andre Taylor Swift, stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor mindre turnéer ikke længere er økonomisk bæredygtige.

Læs også: Ændringer til Ticketmaster efter Oasis-billetsalg

"Det, der gør mig rasende, er, at du og dit band ikke kan tjene penge, mens selskaberne, der ejer arenaerne, scorer milliardoverskud," siger Antonoff.


Hayley Williams, frontfigur i Paramore, deler samme bekymring og fremhæver, hvordan de store billetfirmaer påvirker hele økosystemet omkring livemusik. Hun fortæller, at flere af hendes yndlingssteder i Nashville har måttet lukke.

Både Antonoff og Williams kritiserer prissætningsmodeller som "dynamisk prissætning", hvor billetpriserne ændrer sig alt efter efterspørgslen. Antonoff påpeger også, at fans ofte ender med at betale langt mere, end kunstnerne selv havde ønsket.

Læs også: Ticketmaster og Live Nation sagsøges af amerikanske myndigheder


Billetpriserne har længe været genstand for debat, blandt andet i forbindelse med Oasis' genforeningsturné, hvor priserne skød i vejret. I Storbritannien har regeringen sat gang i en undersøgelse af dynamisk prissætning, og i USA har myndigheder sagsøgt Ticketmaster og Live Nation for mistanke om konkurrenceforvridning.

Selskaberne har endnu ikke kommenteret anklagerne, men Live Nations administrerende direktør har tidligere kaldt søgsmålet for "absurd." 

Denne artikel blev oprindeligt bragt af GAFFA Sverige og er her oversat af GAFFA Danmarks redaktion.


ANNONCE