Tre ud af fire professionelle musikere er mænd - nu peger en ny rapport på en mulig forklaring.
Kun hver fjerde professionelle musiker i Danmark er en kvinde, og nu peger en ny rapport fra Kulturens Analyseinstitut på, at en del af forklaringen findes helt tilbage i barndommen – nemlig i det første valg af instrumenter.
Læs også: Ny analyse: ”Kulturområdet i Sønderjylland har det godt”
Rapporten fremhæver et velkendt mønster: Piger ender typisk med sang, klaver, fløjte eller violin, mens drenge ofte vælger trommer, elguitar eller bas. På musikskolerne er hele 83 procent af sangeleverne piger, mens 82 procent af MGK’s (Musikalsk GrundKursus) kvindelige ansøgere søger som sangere. Men undersøgelsen handler ikke kun om tal og procenter – den ser også på de bagvedliggende årsager og forklarer, hvorfor kønsfordelingen er et problem for musikbranchen.
Og her er det blandt andet tydeligt, at instrumentvalget i den tidlige barndom spiller en stor rolle for den voksne musikkarriere:
”Vi vidste, at faktorer som jobmuligheder og økonomi spiller en rolle for kvinders lyst til at blive i musikken. Men at barndommens instrumentvalg også har stor betydning for, om de får en musikkarriere, er en ny opdagelse," forklarer Jens Christian Nielsen, analysechef i Kulturens Analyseinstitut, og fortsætter:
”Når pigerne fokuserer på sang og klassiske instrumenter, har de sværere ved at finde nogen at spille sammen med. Vi ved, at netop sammenspil op gennem teenageårene har stor betydning for både den musikalske udvikling, motivation for videre uddannelse og etablering af netværk."
Instrumentvalget er præget af kønsstereotyper
Der starter i udgangspunktet lige mange piger og drenge til musikundervisning, men problemet ligger i, at piger og kvinder over tid falder fra, hvilket giver musik den største kønslige ubalance blandt kunstformer. Men hvorfor falder pigerne fra? Som både rapporten og Jens Christian Nielsen peger på, kan det tidlige instrumentvalg i barndommen påvirke musikerens netværk, motivation og musikalsk udvikling.
Undersøgelsen viser dog, at der er mulighed for forbedring, når det gælder unges instrumentvalg. I øjeblikket er valget nemlig præget af kønsstereotypiske forestillinger om, hvilke instrumenter, der passer bedst til henholdsvis piger og drenge. Ifølge undersøgelsen vil et bredere kendskab til musikkens mange instrumenter kunne styrke unge talenter og deres muligheder for professionel udførelse i fremtiden.
Musiklivets Talentrapport er en del af Kulturministeriets Musikhandlingsplan 2023-2026 og skal undersøge de kønslige forskelle i musikbranchen, samt komme med anbefalinger til, hvordan unge musikere kan fastholdes i branchen på tværs af køn og baggrund.