De nye tiltag til ”støtte et mere fair og troværdigt musikalsk økosystem”
”Vi annoncerer tre nye handlinger, der skal styrke AI-beskyttelse for artister, sangskrivere og producere”. Sådan indleder Spotify et opslag på Instagram. Ifølge opslaget er de tre nye handlinger første spæde skridt i retning mod bedre vilkår for musikere i AI-teknologiernes storhedstid.
Læs også: Menneske eller maskine? Sådan spotter du en AI-sang
Tiltagene handler alle om at skabe mere gennemsigtighed omkring brugen af AI for både artister og lyttere, samt styrke ophavsretten for det musikalske materiale på platformen. Nedenfor kan du læse om de nye initiativer.
Et musikalsk spamfilter
Det første tiltag Spotify introducerer er et såkaldt musik-spamfilter, hvor et nyt system vil kunne identificere mulig AI-genereret musik for eksempel via masse-uploads, dubletter eller lignende spam-markører. Når de kan identificeres, kan Spotify stoppe med at foreslå den slags musik til dets brugere. ”Disse spam-taktikker eksisterede før, men AI accelerer denne type opførsel, så vi øger indsatsen for at kæmpe imod det,” skriver Spotify om spamfilteret.
Strengere regler for efterligning
Spotify annoncerer også, at de har indført en efterligningspolitik, der skal styrke artisternes rettigheder. Det vil sige, at det fremover kun er tilladt at efterligne en artists vokal, hvis artisten selv har sagt god for det.
AI-tydelighed for musik med branchestandardiseret credits
Streaminggiganten vil med dette tiltag sørge for, at artister tydeligt kan vise, når der er blevet brugt AI til at skabe musikken og hvordan.
De nye tiltag kommer i kølvandet på, at Spotify har fået massiv kritik for ændringer i platformens brugerbetingelser, hvilket har fået flere artister til at true med at fjerne deres musik fra streamingtjenesten.
Se opslaget her.