Billetsalgsplatformen har arbejdet sammen med den britiske regering efter høje billetpriser til Oasis’ genforeningskoncerter.
Ticketmaster implementerer, i samarbejde med den britiske regering, flere ændringer efter en undersøgelse af billetsalget til Oasis' af genforeningsturné. Det skriver NME.
Læs også: Spotify i stormvejr efter ændringer i brugerbetingelser
Sidste år måtte tusindvis af fans kæmpe for at få Oasis-billetter, og de få, der klarede at komme foran i køen, måtte opgive efter at se de tårnhøje billetpriser, som var opstået grundet dynamisk prissætning – når beløbet stiger eller falder uden varsel baseret på efterspørgslen.
Det skulle ikke ske igen, og sagen skulle undersøges, mente kulturminister Lisa Nandy såvel som EU-kommissionen. Det blev den så af Konkurrence- og Markedsmyndigheden (CMA), som nu har sikret sig en række formelle tilsagn fra Ticketmaster, der skal tydeliggøre, hvor meget de koncertglade fans skal betale, og hvad de får for pengene.
Ændringerne hænger sammen med sagens to bekymringspunkter. Det første var, at Ticketmaster ikke fortalte fans i køerne, at ståplads-billetterne blev solgt til to forskellige priser, hvor priserne ville stige, så snart de billige blev udsolgt.
Det andet var, at virksomheden solgte ”platin”-billetter til over det dobbelte af prisen på ”standard”-billetter uden at forklare, at de ikke gav yderligere fordele i forhold til nogle ”standard”-billetter i de samme områder.
Læs også: Ticketmaster og Live Nation sagsøges af amerikanske myndigheder
Fremover vil Ticketmaster fortælle fans 24 timer i forvejen, hvis der anvendes et trindelt prissystem, så de ved, om en billettype kan have flere forskellige priser. Dertil skal fans i onlinekøer informeres bedre om, hvad de skal betale, og det skal være slut med misvisende billetmærkater, hvor én billet ser ud til at have flere fordele, end den reelt har.
Ticketmaster vil regelmæssigt rapportere til CMA om, hvordan de har implementeret ændringerne i løbet af de næste to år.
"Fans, der bruger deres hårdt tjente penge på at se kunstnere, de elsker, fortjener at se klare og præcise oplysninger på forhånd," siger Sarah Cardell, administrerende direktør for CMA.
"Vi kan ikke sikre, at alle fans får en billet til begivenheder, der er så populære som Oasis-turnéen, men vi kan hjælpe med at sikre, at næste gang en begivenhed som denne finder sted, har fans de oplysninger, de har brug for, når de har brug for dem.”