Stedet skal blive et 'musikalsk fyrtårn af nationalt format' ifølge den nye ejer.
Den svendborgensiske musikforening Rytmisk Råstof har købt den ikoniske købmandsgård Ribers Gård i Svendborg. Det er en bygning, foreningen i forvejen har lejet sig ind i igennem 33 år for at drive spillestedet Harders, Ungekulturhuset Konsulatet36 og en række øvelokaler.
Læs også: Jeg ved ikke, om den perfekte koncert findes. Men det her var tæt på
Købet muliggøres af en lånegaranti fra Svendborg Kommune, der indgår som aktiv medudvikler af ”Det Nye Ribers Gård”, og Rytmisk Råstof overtager bygningen 1. oktober. Ambitionen er at gøre Ribers Gård til et "musikalsk fyrtårn af nationalt format", som foreningen udtaler i en pressemeddelelse. I den forbindelse blev der i 2021 lavet et visionsoplæg i samarbejde med tegnestuen Favn Arkitekter og Svendborg Kommune, så stedet gennem en "nænsom udvikling" kan rumme endnu flere faciliteter til både musikere, musikerhverv og publikum.
Ribers Gård har været ejet af familien Riber uafbrudt siden 1744. For 33 år siden blev et møde mellem den tidligere leder af spillestedet, Henning Harder, den tidligere og nu afdøde Gasolin'-trommeslager Bjørn Uglebjerg, dengang bosat i Svendborg, og købmandsgårdens daværende ejer Jørgen Riber startskuddet til musikmiljøet i Ribers Gård. Jørgen Riber gav dengang de unge musikere lov til at fylde sit gamle barndomshjem med musik og tillod en gradvis forvandling af købmandsgården til en kulturinstitution med musikken i centrum. Stedet har nu cirka 150 koncerter om året sammenlagt inde og ude.
Susanne Riber udtaler på vegne af familien Riber i en pressemeddelelse:
"Det er med både vemod og stor glæde, at vi nu giver ejendommen videre. Ribers Gård har været i vores families eje i 282 år, og det har været afgørende for os at finde en køber, der ikke bare ser mursten, men forstår gårdens sjæl. Familien har gennem årtier samarbejdet med Rytmisk Råstof, vi har støttet idéen fra starten, og vi har indgået i et konstruktivt og tillidsfuldt parløb med Rytmisk Råstof om overtagelsen. Vi ved, at de vil værne om historien, mens de bygger fremtiden."
Bo Hansen (S), borgmester i Svendborg Kommune, udtaler:
”I Svendborg plejer vi at sige, at kultur ikke bare er krymmel på kagen – det er selve fundamentet for vores fællesskab og det gode liv på Sydfyn. Med denne historiske aftale og kommunens lånegaranti tager vi et kæmpe skridt mod at gøre Svendborg endnu mere attraktiv at bo i, flytte til og besøge. 'Det Nye Ribers Gård' er udpeget som et af vores vigtigste signaturprojekter, og med købet sikrer vi nu det permanente fundament for et nationalt musikkulturelt fyrtårn. Som regionalt spillested har Harders allerede vist sit værd, og ambitionen er tårnhøj: Vi skal sammen med Rytmisk Råstof drive et epicenter, der ikke bare præsenterer musik, men som gennem langsigtede, strategiske spor udvikler den rytmiske samtidsmusik helt fra vækstlagets øvelokaler til de professionelle scener. Det er netop dette visionære samarbejde mellem ildsjæle, fonde og kommune, der sætter Svendborg på landkortet.”
Simon Post, bestyrelsesleder af foreningen Rytmisk Råstof, udtaler:
“I en tid, hvor de centralt beliggende kvadratmeter til musik og kreative erhverv er under voldsomt pres i landets større byer, er jeg rævestolt over, at musikkens ildsjæle, familien Riber og Svendborg Kommune har fundet sammen om at fremtidssikre Ribers Gård som et varigt sted for musikskabelse, -dannelse og -nydelse. Det er en historisk begivenhed, og jeg sender en hjertelig tak til byens utrættelige musikalske ildsjæle, der med stor kraft og et godt gehør har skabt en legende og nysgerrig musikkultur og en stærk vision for fremtidens Ribers Gård”.
På Harders i Ribers Gård kan man denne sommer opleve koncerter med blandt andre Mona Moroni (14. august), amerikanske John Grant solo (15. august) og Eee Gee (28. august), ligesom gården lægger rammer til Niels Skousens sidste koncert nogensinde, den 8. august. Denne aften er dog udsolgt.




