Tomme cd-covers er en stor succes
Der er mange om budet på den danske musikscene, og det er derfor en nødvendighed at tænke alternativt, når det handler om, hvordan man skal promovere sin musik. Sådan synes den danske hiphop-gruppe Organiseret Riminalitet at have tænkt, da de udviklede deres nye promo-koncept.
Organiseret Riminalitet har skabt et promo-koncept, som kombinerer den velkendte fysiske cd og Internettets digitale distributionsmuligheder. Ifølge en pressemeddelelse fra gruppen har konceptet været en succes, og over 7000 unikke brugere har siden august været forbi for at downloade musik fra Organiseret Riminalitets hjemmeside.
Organiseret Riminalitet har distribueret en lang række tomme cd-covers med en påtrykt Internetadresse, som henviser den potentielle lytter til en række mp3-filer på gruppens hjemmeside. Promo-cd’en, der har fået titlen ”Første gang er gratis … husk hvor du fik den fra”, fungerer således som en slags flyer, der skal skabe nysgerrighed i form af sit velkendte format. Og når man så har downloadet mp3-filerne, så kan man brænde sin egen cd og smide den i det tomme cover. Smart!
Det tomme cd-cover er blevet distribueret rundt i en lang række plade- og tøjbutikker, samt til gruppens koncerter og hiphop-jams. Konceptet er lavet ud fra et open-source princip, og der betyder, at alle skal være velkomne til at bruge konceptet – eller måske endda udvikle og raffinere idéen.
Organiseret Riminalitet medvirker i øvrigt på Klub GAFFAs kompilation-cd # 8.