Musikbutikken vil stille sit distributionsapparat gratis til rådighed for unge musikere
TDC's online-musikbutik lancerer nu et nyt tiltag under navnet TDC Musik Non Profit, der skal give kunstnere uden pladekontrakt mulighed for at få deres musik distribueret digitalt.
Musikbutikken stiller i en periode på op til et år hele sit salgs- og distributionsapparat til rådighed for nye musikere og kunstnere, som derved ikke længere er afhængig af en kontrakt med et pladeselskab for at komme til at tjene penge på deres musik.
Om det nye projekt siger lederen af TDC Musik, Søren Tvilsted:
"Fænomener som MySpace og lignende har gjort det muligt for up-coming artister og musikere at komme i direkte kontakt med deres publikum, men de har manglet et link til det kommercielle marked. Det er det, vi håber at skabe med det her initiativ".
TDC Musik Non Profit er kommet i stand gennem et samarbejde mellem TDC Musik og andelsselskabet DiGiDi. Konkret betyder det, at nye bands og kunstnere kan uploade deres musik i digital form til TDC Musik og dermed få mulighed for at sælge det på lige fod med professionelle og etablerede artister.
Musikken vil blive solgt til samme pris som den øvrige musik, men fordi TDC ikke tager profit af salget, vil artisten eller bandet modtage en højere del af indtjeningen end normalt.
TDC Musik Non Profit vil få sin egen genre og hitliste med Top 50 over de mest solgte Non Profit-numre. Alle indtægter tilfalder artisten eller bandet i en periode på op til et år eller de første 5000 solgte track afhængigt af, hvad der kommer først.