I følge Gramex spiller de kommercielle danske radiostationer kun 2,5 procent af nye danske plader
Når organisationen Gramex, der indhenter vederlag fra blandt andet radio- og tv-stationer på vegne af sangere, musikere og pladeselskaber, holder generalforsamling 31. oktober, kan formand for Gramex' Råd, Jens-Otto Paludan, fremlægge nogle tal, der indikerer, at de danske radiostationer ikke spiller ret meget dansk musik.
På Gramex.dk kan man læse "Formandens skriftlige beretning 2007", hvor man kan se, at de kommercielle radiostationer i Danmark kun spillede musik fra 2,5 procent af de danske udgivelser, der kom på gaden i 2006.
I årsberetningen kan man blandt andet læse følgende om afspilningen af dansk musik på alle de danske radiostationer:
"10. pct af de nye udgivelser, vi har registreret, har slet ikke nogen radioafspilning i 2006, og mellem 40 og 50 pct. opnåede mindre end én times samlet spilletid. Der er altså tale om en meget begrænset afspilning, som næppe har nogen gennemslagskraft i dagens medieudbud. Dertil kan vi lægge de danske udgivelser, som Gramex ikke registrerer, fordi de ikke bliver rapporteret som afspillet. Langt over halvdelen af de nye danske udgivelser når altså aldrig ud til en større offentlighed".
I det efterfølgende afsnit tages der specifikt fat på de kommercielle radiostationer, der åbenbart ikke gør meget for at udbrede den danske sang.
"Helt galt står det til, når vi ser på lanceringen og afspilningen af nye danske udgivelser på de kommercielle radiostationer. Kun 29 af de 1.157 nye danske udgivelser (svarende til 2,5 pct.) nåede ud til lytterne i 2006. De blev til gengæld spillet så ofte (over 300 gange), at det formodentlig har påvirket salget af udgivelserne i negtiv retning".
Herefter konkluderes det, at det samlede opbud af musik dermed er mindre varieret på trods af, at der aldrig har været så meget musik i det offentlige rum.