Nyhed

Nyt markedsføringsværktøj til musikere

TrackTesting lover de gode sange en genvej

På TrackTesting.dk kan håbefulde musikanter nu indsende deres hjertebørn og se, om de vil kunne klare sig på dagens musikmarked. Et panel af lyttere vil vurdere musikken og reducere den til en matematisk funderet hitpotentiale-profil.

Hvis et nummer når en given score, bliver det automatisk sendt ud til både pladeselskaber og radiostationer. Således er der aftaler med både P3 og Universal i stand allerede.

Således er der tale om et markedsføringsværktøj, der kan lyde til at udgøre en god genvej for visse typer af sange. Det er imidlertid ikke svært at forestille sig, at sange, der har et kunstnerisk sigte, der ligger ud over fast rotation på The Voice, kan have lidt trangere kår.


På websitet kan man se et eksempel på en testrapport, hvortil der er knyttet kommentarer fra testlytterne, der ganske simpelt besvarer spørgsmålet: "Hvad synes du om denne artist?" (Hvem artisten er, holdes hemmeligt.)

Anvendeligheden af svar som de følgende kan diskuteres:

- "for meget elektronik"
- "Svingende kvalitet, men okay rytme"
- "Alt for sørgelig musik"
- "Det er nok okay"
- "det er ikke lige det musik, jeg lytter mest til"


Der er dog også mere udførlige kommentarer at finde, som denne svada, der burde tage modet fra enhver:

"Endnu en omgang patetisk pop uden noget som helst på hjertet De allerede ynkelige kompositioner bliver dræbt og drænet for noget som helst, der kunne minde om energi af den forfærdelige vokal, der fremtræder alt for meget i mixet og er blevet udsat for for meget kompressor. Ud over det er sangene fuldkommen drænet for originalitet og potensiale."

Generelt lægger konceptet sig op ad et perspektiv på musik som et produkt, der skal sælges, snarere end som kunst, der fra tid til anden gør sig fortjent til en smule fordybelse. Kan man identificere sig med det perspektiv, er der sandsynligvis masser at hente.


Gå til TrackTesting.dk

Se testrapport

ANNONCE