Nyhed

Chinese Democracy får lunkne anmeldelser

Anmelderne er generelt forbeholdne over for Axl Rose & Co., men der er dog også positive røster

Så kom det endelig - Guns N' Roses' mildt sagt længe ventede album "Chinese Democracy". Pladen er kommet på gaden i dag, men allerede fra begyndelsen af ugen har anmeldere fra ind- og udland nærmest kappedes om at komme med de første anmeldelser. Generelt har anmelderne været ret forbeholdne over for albummet, der blev påbegyndt allerede tilbage i midthalvfemserne, og som angiveligt har kostet omkring 70 millioner kroner at indspille. Den rene nedslagtning er der dog ikke tale om. Her følger et par citater:

Keld Rud, GAFFA, 2 stjerner:
"Albummet er ikke katastrofalt, men det fremstår rodet og ude af balance. Eneste tilbageværende medlem Axl Rose har med udgangspunkt i de ambitiøse tvillingealbum "Use Your Illusion" I og II udviklet en semisymfonisk hi-tech-rock. Numrene fordeler sig mellem hårde rocknumre og pompøse ballader. Den storstilede overproduktion gør ikke albummet en tjeneste, men har en tendens til at overskygge de musikalske idéer frem for at lade dem stå klart og skarpt. Svigtende kritisk sans og manglende dømmekraft er albummets største hæmsko."

Kim Skotte, Politiken, 2 stjerner:
"Guns N’ Roses var en forestilling om rockbandet som kaotisk skæbnefortælling. Det er denne fornemmelse af skæbne og band, der ganske mangler på den golde detailstyrede "Chinese Democracy", hvor guitarer stikker og spidder uden at kunne få hul på det kondom af tæt studielyd, der er trukket godt og grundigt ned over hovedet på musikernes muligheder for at komme til at befrugte musikken ved en fejltagelse."

Mathias Nielsen, BT, 2 stjerner:
"Axl har selv skrevet sangene over de seneste 15 år sammen med den guitarist, han nu måtte have haft ved sin side under undfangelsesmomentet, og derfor er ’Chinese Democracy’ langt mere stilforvirret, end godt er. Frontmandens karakteristiske og skingre stemme har alle dage været en smagssag, men i det mindste har man hidtil haft muligheden for at rette opmærksomheden mod de stærke melodier eller Slashs sublime guitararbejde. Han er nu ude af billedet og erstattet af et hav af hyrede hænder, der ikke får ordentlige melodier at arbejde med."

Thomas Treo, Ekstra Bladet, 2 stjerner - under overskriften "Røv N' Nøgler":
Som efter Axls tragikomiske optræden på Dyrskuepladsen i 2006 sidder man tilbage med følelsen af at have været vidne til de bizarre udskejelser fra en forvirret galning, der simpelthen ikke længere er i stand til at komponere noget, man kan forveksle med et godt nummer.

Peter Schollert, Jyllands-Posten, 3 stjerner:
"Nu er albummet her så. En lang sag, som er bedre, end man kunne have frygtet. Men noget mesterværk eller en rockrevolution er albummet bestemt ikke. Axl Rose, eneste tilbageværende bandmedlem fra det store gennembrud i 1980'erne, forsøger at genopfriske gruppens gamle trick med at opsøge både det rene guitarlir, den tungere metalliske stil, poppens attraktive væsen og den banale kærlighedssang. Problemet er, at han ikke har tilstrækkeligt med kvalificeret materiale. Derfor burde han have skåret albummet ned til otte numre - et par ballader og de seks mest potente temponumre."

Thomas Søie Hansen, Berlingske Tidende, 4 stjerner:
"'Chinese Democracy' rummer en lille håndfuld mere eller mindre overflødige skæringer. Når det er sagt, så er resten om ikke hele ventetiden værd, så lige ved og næsten. Det er ikke et mesterværk, og langtfra verdens bedste rockplade. Men det er en god plade, og en langt, langt bedre plade, end man kunne have forventet og frygtet. Især er det skønt at høre Axls vokal igen. Han er tilbage."

Anita Brask Rasmussen, Information (uddeler ikke stjerner):
"... det, der står tilbage, er et overordentligt rodet album, der reddes af, at man ikke kan høre de mange års selvpåførte skader og forhindringer på Axl Roses vokal. Den er stadig forbandet rock'n'roll. Og der bliver ikke sparet på effekterne. Men Axl behøver ikke ProTools. Han behøvede bare Sunset Strip."

David Stubbs, Uncut, 2 stjerner (ud af 5):
"'Chinese Democracy" er tydeligt et værk skabt af en mand, der bliver mere og mere interesseret in avantgarde-rock-former: Hvert eneste nummer på "Chinese Democracy" starter ud, som om det kommer til at overgå alle GNR's parametre i virkelig uventede retninger (mørk ambient, elektronisk musik, sågar et brassband på "Madagascar"). Imidlertid falder Roses eksperimentende ambitioner som regel til jorden efter ti sekunder. Åh, Slash, hvor er du?"

David Fricke, Rolling Stone, 4 stjerner (ud af 5):
"En fantastisk, dristigt, uhæmmet og kompromisløst hard-rock-album."

Dennis O'Dell, bbc.co.uk: (uddeler ikke stjerner)