Den herboende darboukaspiller, kendt fra den muslimske kvindegruppe, Missing Voices, fortsætter med at sprænge grænser. Oplev hende på Spot Festival, hvor hun spiller på ArcHauz kl. 21.15
Simona Abdallah er med stormskridt et navn, som vækker genklang. Og nu kommer en rigtig stor skare til at lægge mærke til hende, for hun er blevet hyret til at indtræde i den internationale stjerne Natacha Atlas' gruppe. Hvilket må siges at være et ridderslag af dimensioner.
- Jeg opsøgte hende simpelthen på Facebook, og det passede tilfældigvis med, at hendes hidtidige darboukaspiller er blevet hyret til at arbejde med Shakira. Så nu har jeg fået sangene og øver mig på dem alle sammen, beretter Simona Abdallah.
Simona Abdallah har alle dage været en normbryder, for det er ikke normalt accepteret i muslimske kredse, at en kvinde sætter sig for at spille det traditionelt mandsdominerede instrument. Darboukaen er jo den vaseformede tromme, som oftest sættes i forbindelse med Raks Sharki, den forførende mavedans, hvor det normalt er mænd, der spiller op til en dansende kvinde i et forløb, hvor trommen spiller op til danseren i en atmosfære, der kan være stærkt erotisk. Og det var heller ikke lige sådan for Simona Abdallah at komme til at spille på sit yndlingsinstrument. For det er konsekvent ikke noget, som piger gør, hed det sig.
Simonas baggrund er palæstinensisk fra Libanon. Hun kom til Danmark som seksårig og er vokset op i Århusområdets kendte – nogle vil sige berygtede – boligområde, Gellerup. Her ville hun tidligt høre den traditionelle arabiske musik, som omfatter udødelige sangerinder som Umm Kaltoum og Fairuz, og hun ville spille på trommen på sit værelse. Men da hun voksede til, og der var bud efter pigen med de rappe fingre, blev det et problem for familien. For det passede sig ikke, men Simona Abdallah holdt ved.
Netværk af kvinder
Hun ville efterfølgende flytte til København, hvor hun sideløbende har arbejde som business coach. Ligesom hun kom med i Middle East Peace Orchestra, og kom til at spille til koncerter overalt. Men det var via ildsjælen Annette Bellaoui – dansk konvertit til islam, der også hedder Fatima Zahra – at der for alvor kom opmærksomhed omkring Simona Abdallah. Bellaoui har nemlig skabt et netværk, der skal hjælpe muslimske kvinder til at stå frem som musikere, og i slutningen af 2009 udsendtes den glimrende cd, "Women Of The World" (se anmeldelse i GAFFA). Her viste Simona Abdallah, at hun skaber en musik, hvor darboukaen dels bliver spillet som en hvirvelvind, som ikke lader nogen mandlig udøver noget efter. Men også at hun kan lægge musikken ind i en moderne kontekst, som sine steder kan minde lidt om den tyrkiske mester, Burhan Özal, men også er helt sin egen. Den form som hun vil vise os på Spot.
I øvrigt har karrieren som darboukaspiller også haft positiv effekt på familiens opfattelse af en kvindes muligheder, og Simonas far gav datteren den ultimative gave, da han ikke bare mødte op til en af hendes koncerter, men også dansede, synligt stolt.
En stolthed der kun kan blive udbygget, når den dansk-palæstinensiske kvinde træder op på alverdens scener som del af Natacha Atlas' ensemble.