Selskabet sænker priserne på cd'er med omkring tredive procent
Hvis du i dag går ind i en Best Buy-butik i USA for at købe den nye plade med Dashboard Confessional eller Ludacris, så skal du slippe $13.99 per styk (omkring 76 kroner). Men fremover vil det formodentlig blive en hel del billigere at købe dem på cd, da selskabet bag, Universal Music, planlægger at sænke prisen på nye cd'er, så de maksimalt må koste $10 (55 kroner).
Det er ingen hemmelighed, at salget af musik i fysisk form er faldet drastisk over de sidste ti år, og en lang række tiltag er blevet præsenteret, men uden at gøre den helt store forskel. Men nu giver Universal det gamle musikmedie endnu en omgang kunstigt åndedræt ved at skære markant i prisen, så de fysiske cd'er fremover vil være konkurrencedygtige med downloads.
Til Billboard siger CEO hos Universal Music Group Distribution, Jim Urie, at han er overbevist om, at det nye tiltag vil puste nyt liv i det fysiske format. Han fortæller desuden, at selskabet fremover vil udsende flere af deres udgivelser i deluxe-udgaver, og at disse fortsat vil blive solgt til en højere pris.
Per 1. april vil selskabet foreslå salgspriser, der hedder $10, $9, $8, $7 og $6 for nye cd'er. Prissænkningen betyder, at selskabet fremover vil tjene omkring 25 procent mindre per udgivelse end tidligere. Men de er overbeviste om, at satsningen vil virke, og ifølge Rolling Stone kan der være noget om snakken. Da kæderne f.y.e. og Wherehouse Music i en periode eksperimenterede med at sælge alle nye cd'er til $9.99, steg salget med 100 procent.