Tidligere lydingeniør for General Motors Matt Kirsch har udformet en liste til at teste anlægget i din bil
General Motors har netop offentliggjort en liste over numre, de har brugt til at sikre lydkvaliteten i deres biler. Den tæller kunstnerne som Johnny Cash, Radiohead, Imogen Heap og Alicia Keys med flere.
Det har desuden i lang tid været brugt som et studietrick af musikere, at når et nummer er i kassen, så skal det testes på et anlæg i en bil, for at være sikker på at det hele kommer med på højtalere af lavere kvalitet. For eksempel har bandet Interpol (billedet) benyttet bil-anlægs testen på deres to foregående albums, mens de dog ikke har brugt den på deres seneste selvbetitlede album. Daniel Kessler fra bandet udtalte tidligere på året i et interview med GAFFA:
"Biltesten er vigtig. Jeg har fantastiske minder fra tiden omkring "Turn On The Bright Lights" (bandets debutalbum red.), hvor vi alle væltede ind i en bil for at høre, hvordan den lød. Jeg ville ønske, at vi havde det på video, griner Kessler: – Peter Katis (som producerede bandets to første plader, red.) går meget op i biltesten. Men denne plade miksede vi i London med Alan Moulder, så dér lavede vi en boombox-test, hvilket svarer til biltesten. Det er altid godt at teste numrene på forskellige typer højttalere, når man mikser, for når man er i studiet, kan man godt sidde og synes, at det hele lyder fantastisk, og når man så kommer hjem, lyder det slet ikke på samme måde længere. Det er som at købe noget lækkert i en basar, for så at opdage, når man kommer hjem, at det er fyldt med sand."
Det er også en kendsgerning, at det sted, hvor virkelig mange mennesker hører det meste af deres musik, er i bilen. Derfor er det naturligvis også vigtigt for bilproducenterne, at lydkvaliteten i deres biler er i orden. Lydingeniør Matt Kirsch fra General Motors har offentliggjort en liste over ti numre, han har brugt for at få lydmiljøet i en Chevrolet Cruze til det optimale. Han har udspecificeret, hvad hvert nummer skal bruges til på en liste, som du kan se lige her:
1. "Don´t know Know Why" af Norah Jones (Lyt efter en naturlig vokal som skal være centreret foran dig)
2. "Diamonds and Rust" af Joan Baez (Lyt efter en stærk vokal, og en spredning af instrumenterne over et bredt lydbillede)
3. "No One" af Alicia Keys (Lyt efter en klarhed i Alicia Keys' stemme og en rummelig baggrundsmusik)
4. "Hotel California" af Eagles (Lyt efter klarheden og det dynamiske spænd i guitarsoloen som starter nummeret, og det kraftfulde trommebeat)
5. "Boom Boom Pow" af The Black Eyed Peas (Lyt efter det kraftfulde og præcise bas-beat, selv ved fuld volumen)
6. "Rock that Body" af The Black Eyed Peas (Lyt efter klare og forståelige tekster over den kraftfulde og vedvarende bas)
7. "Hide and Seek" af Imogen Heap (Lyt efter den tiltagende baggrundsmusik, og de åbne og dynamiske vokaler)
8. "He Mele No Lilo" af Mark Keali´i Ho'omalu fra "Lilo og Stitch" (Lyt efter baggrundsmusikken i verset sunget af børnekoret akkompagneret af en tydelig bas)
9. "Bird on a Wire" af Johnny Cash (Lyt efter en klarhed i Cashs karakteristiske stemme, og efter en naturlig gengivelse af hans guitar, som skal være uden forvrængning)
10. "Packt like Sardines in Crushd Tin Box" af Radiohead (Lyt efter slaget fra percussion-bassen og ringen af ståltrommerne)