Nyhed

Efterklang: Piramida er ærligere

GAFFA har netop talt med trioen, der forbereder større turné og udgivelsen af deres fjerde langspiller

Den 24. september ser Efterklangs fjerde album Piramida dagens lys. I den sammenhæng har GAFFA netop talt med forsanger med mere Casper Clausen, bassist og manager Rasmus Stolberg samt elektronisk altmuligmand med mere Mads Christian Bauer om deres kommende udgivelse og fremtidige turnéplaner.

Piramida bærer en unik historie, idet at pladen er inspireret af en række optagelser gruppen gjorde i den russiske by af samme navn, Piramida (opkaldt efter et bjerg ved byen), der senere hen blev et lydligt udgangspunkt for Efterklangs fjerde album. Det er det første siden trommeslager Thomas Husmers udtræden af gruppen. Gruppen fortæller blandt andet, hvordan Piramida adskiller sig fra den meget roste forgænger Magic Chairs:

Rasmus Stolberg: - Jeg tror, at vi tre føler meget mere fælles ejerskab over den her plade (Piramida red.). Det er et produkt af os tre, og vi føler, at vi har været på den samme rejse. Man har tit forskellige processer i en plade, og Magic Chairs er mere et kludetæppe af forskellige ting, som vi har samlet på scenen. På Piramida er vi meget længere nede at grave i tingene, og vi har som udgangspunkt gjort det sammen. En fælles forståelse og referenceramme. 


- For mig er det meget personligt. Når du lytter på Piramida over for Magic Chairs, så tror jeg meget bedre, at du kan fornemme Mads, Casper og Rasmus, og hvad det er, de laver i det her band. Hvorimod Magic Chairs mere er en lytteroplevelse, hvor man ikke altid helt ved, hvem der spiller hvad. Når man kigger på albummets Credits, så er der alle mulige med. Der tror jeg, at Piramida er meget ærligere. 

 

Orkesterkoncerter og omfattende turnévirksomhed i kikkerten
I har før snakket om, at I ville give færre og større koncerter i stedet for flere mindre. Hvordan ser det ud i fremtiden?

Rasmus: - Sådan er det i det her efterår. Problemet er så, at når man spiller med et stort orkester, så bruger man mere tid. Nu spiller vi for eksempel to koncerter i Irland (den 14. og 15. sep. red.), men vi bruger seks dage derovre for at øve med orkesteret og producere koncert. Den plan holder ikke helt alligevel. Jeg tror vi snakkede om, at det kunne være fedt, hvis man kunne turnere med færre rejsedage, men at være i stand til at nå ud til den samme mængde mennesker. 


Men skal I ud på en lige så omfangsrig turné, som med Magic Chairs?

Rasmus: - Ja. Det skal vi, og vi glæder os meget. Men denne gang tager vi "kun" en måned i USA og ikke to. 

Casper: - Det er lidt ude af ens hænder. For os er det vigtigt at komme ud og vise folk, hvad den her nye musik kan, og vi kan godt lide at rejse, og vi kan også godt lide at spille for folk. Det er generelt det, som er fantastisk ved det.


Rasmus: - Vi tager ikke på turné, fordi det er en god idé, fordi pladen kommer. Vi tager på turné, fordi vi virkelig brænder for det. Vi vil rigtig gerne.

Casper supplerer: - Også for at få nye idéer til kommende projekter, der fungerer det ret godt at tage ud i verden. 

Rasmus: - Vi har et helt nyt liveband, som bliver virkelig spændende. Det bliver virkelig anderledes. 


Hvor stor en konstellation vil man se efter orkester-koncerterne?

Rasmus: - Vi bliver seks eller syv. Vi har to sangerinder med nu, som er helt vildt dygtige. Det kommer - ligesom tidligere - til at være meget vokalbaseret, men meget anderledes denne gang. Før sang Casper meget med gang choir oven i. Livsglæde og power. Det kan vi stadig, men nu har vi også Katinka (Fogh Vindelev red.), som kan synge opera, og vi har Emily (Cheeger), der kan synge bulgarsk. De kan alt muligt, som vi glæder os til at eksperimentere med. Vi har ikke blæsere med, og vi har ikke violin med, så det er noget med at omsætte de ting til stemmer, ligesom det bliver mere synthbaseret. Det er en proces, vi skal i gang med nu.

- Vi har de her orkesterkoncerter nu her, og så skal vi ned og lave en radiosession, hvor vi skal spille som syvmands band. Det skal vi om to uger, så det bliver spændende, hvordan det kommer til at gå. Det bliver en stor test. Ellers har vi hele november til at finde ud af det.


Der er således noget at glæde sig til, når Efterklang tager fat på deres større mere omfattende turné, der året ud vil være med Budgie fra hedengangne Siouxsie & The Banshees og The Creatures bag tønderne, hvorefter den nyrekrutterede finske trommeslager Tatu Rönkkö vil tage over. Der er dog ikke offentliggjort datoer eller lignende endnu, og indtil da er der da også stadig mulighed for at opleve trioen tilsat en større orkesterproduktion, når de giver koncerter den 9. og 10. oktober i Konservatoriets koncertsal, og den 12. oktober på Kulturværftet i Helsingør. Den 10. oktober er dog allerede udsolgt.

Se mere på www.efterklang.net og find billetter på GAFFA Live.

Læs et større interview med Efterklang i GAFFAs oktobernummer, der er på gaden 28. september.
ANNONCE