Paul Kimble har produceret The Reptones’ debut. Vi har talt med ham om det danske americana-band.
Den københavnske gruppe The Reptones har netop udgivet deres debutalbum "Ingrid, It's Only A Movie". Musikken er inspireret af americana-rock med brug af instrumenter som pedal-steel-guitar, mundharmonika og touchpad-synthesizeren Kaossilator, og gruppen gør sig blandt andet bemærket ved at have hele tre forsangere, Bo Bech, Brian Mathiesen og Rolf Gjesdal, som på skift synger bandets sange. Bo Bech, Brian Mathiesen og trommeslager Simon Ruberg har i øvrigt en fortid i gruppen Davenport, ligesom Bo Bech har sunget i Stolenwatch.
Albummet er produceret af amerikanske Paul Kimble, som især er kendt som bassist og producer i Grant Lee Buffalo, der i 90'erne gjorde sig stærkt bemærket med album som "Fuzzy" og "Mighty Joe Moon", og som sidste år blev gendannet efter 13 års pause og gav en række koncerter i USA og Europa.
GAFFA har ringet til Paul Kimble i Seattle for at høre mere om hans samarbejde med den danske gruppe.
Hvordan blev du hyret som producer for The Reptones?
– Det var ganske stille og roligt. Bo sendte mig en Facebook-besked og spurgte, om jeg ville producere hans band, for han var stor fan af Grant Lee Buffalo og vores lyd. Jeg bad ham sende mig nogle sange, og han sendte så demooptagelser af cirka 20 sange. Jeg lyttede hurtigt til dem – ærlig talt brugte jeg kun 30 sekunder på at høre hver sang – og sagde, at det ville jeg gerne. Jeg syntes, det var gode sange, og jeg stoler på min intuition.
Og så tog du til Danmark for at indspille med dem i to uger...
– Ja, det var jo lettere, at jeg tog til Danmark, end at de tog herover, når de er seks i bandet, og de har jo også deres eget studie. Jeg blev dog noget overrasket, da jeg kom til studiet på Amager. Det lå i noget, der lignede et testcenter for bomber, og der var intet kontrolrum, altså ikke nogen adskillelse mellem mikserpult og det rum, man indspiller i, men det fungerede fint.
Vil gerne skubbe til bandets grænser
Paul Kimble fortæller, at bandet ønskede at optage sangene live i studiet, hvor alle seks medlemmer spillede på samme tid modsat lag-på-lag-produktioner, hvor instrumenterne bliver indspillet enkeltvis.
– Jeg havde bedt bandmedlemmerne øve sig godt på sangene, og så satte jeg dem bare i gang med at spille med det samme, og spille sangene igen og igen og så prøve at improvisere lidt undervejs. Det er ofte den måde, jeg arbejder på, fordi det fjerner den nervøsitet og berøringsangst, der kan være hos et band, der skal til at indspille noget. De skal bare i gang med at spille, og så glemmer de, at de er i studiet. Jeg kan godt lide at skubbe til et bands grænser, og jeg var vist ved at udmatte dem.
– Undervejs prøvede jeg så at stille ind på ting, der kunne være anderledes, og så begyndte vi at eksperimentere med forskellige instrumenter. Jeg synes, det er fedt, når man ikke helt kan høre, hvilke instrumenter der spiller, og derfor arbejdede vi eksempelvis med at spille med violinbuer på guitarer og basser og med den såkaldte Kaossilator. Vi gik i øvrigt i gang med at indspille med det samme, selvom jeg lige var landet efter 14-15 timers flyvning, og arbejdede 12 timer den første dag. Jeg foretrækker at arbejde på den måde, hvor man bare går i gang og ser, hvad der sker uden at diskutere alt for meget i forvejen.
Ikke tid til fanboy-snak
The Reptones' forsanger Bo Bech er som nævnt stor fan af Paul Kimbles gamle band Grant Lee Buffalo, men der var ikke mange fanboy-møder-idol-stunder under indspilningsprocessen.
– Vi havde slet ikke tid til den slags, vi gik bare i gang med at samarbejde med det samme, og vi nåede da også at komme op at skændes undervejs (griner, red.). Jeg synes også, det er lidt mærkeligt, at nogen idoliserer én for noget, man har lavet for 15-20 år siden. Jeg er jo bare en dum fyr fra Seattle, som prøver at tjene lidt til huslejen. Men omvendt har jeg da også prøvet at være fanboy nogle gange. Jeg har for eksempel spist morgenmad med Brian Eno, og der var jeg da også lidt imponeret over at være sammen med ham.
Læs en længere version af interviewet i GAFFAs artikelsektion, hvor Paul Kimble blandt andet taler om fremtiden for Grant Lee Buffalo, og hvor også The Reptones selv kommer til orde. Find interviewet her.
Læs også bandets egen guide til debutalbummet sang for sang her.