Nyhed

Filmanmeldelse: John Hillcoat & Nick Cave - Lawless

Manuskriptforfatteren Nick Caves nye opus er et vellykket studie i vold og fornedrelse

Anelserne om en fed filmoplevelse – mindst – er allerede blevet næret af et eminent soundtrack, som udkom tidligere på efteråret og byder på Nick Caves til lejligheden sammensatte band The Bootleggers med gæster som Mark Lanegan, Emmylou Harris og Ralph Stanley.

"Vi ville ikke lave et ærværdigt americana-lydspor, især fordi Coen-brødrene allerede havde gjort det så godt (til O Brother, Where Art Thou, red.). Vi ønskede noget autentisk råt, så vi endte med at spille det selv. Albummet er fantastisk", har Cave udtalt i forbindelse med udgivelsen. Og han har ret.

Skræmmende realisme


Det er unægtelig også vanskeligt at have andet end høje forventninger til en ny film fra makkerparret bag glimrende The Proposition fra 2005: den australske instruktør John Hillcoat og den gamle ven og landsmand Nick Cave, som ligesom sidst har skrevet manuskript. Og lad os da bare afsløre med det samme, at de indfries – også selvom Lawless ligesom sin forgænger er en mere god end decideret stor film.

Ligesom sidst er omdrejningspunktet tre brødre plantet i et miljø af vold og fornedrelse, og kender man Caves oeuvre genkender man da også alle de velkendte temaer og idiosynkrasier fra hans virke som såvel sangskriver som forfatter til romanerne And the Ass Saw the Angel (1989) og The Death of Bunny Munro (2009). Her er det især førstnævnte, som rinder i hu i kraft af den rurale setting i Virginia under forbudstiden, og ligesom i romanen fremmaner Cave et moralsk degenereret hillbilly-miljø med næsten skræmmende realisme.

Brolagt med vold


Som filmens eminent modbydelige bad guy – uafrysteligt gestaltet af en uhyggelig Guy Pearce som ordenshåndhæver ankommet fra Chicago – siger om bonderøvene tidligt i filmen: "You're a sideshow all to to yourselves". Og netop sideshow freaks i den ene eller anden afskygning befolker som bekendt Caves univers lige fra starten: Lawless kunne i den forstand være en sang fra for eksempel Murder Ballads (1996) blæst op i biograf-format.

Vi følger de tre Bondurant-brødres opstigning fra almindelige, lavprofilerede spritsmuglere til egnens mest berygtede outlaws med ry for at være bogstaveligt talt udødelige; en vej brolagt med hyppige og pludselige udbrud af, hvad Cave i det oven for citerede interview kalder "swift, total violence" – lynhurtig og ekstrem vold.

Hertil kommer to romantiske handlingsspor: den yngste bror og tilnærmelsesvise hovedperson Jack Bondurants – med sine hundeøjne lidt endimensionelt spillet af Shia LeBeouf – forelskelse i den renfærdige præstedatter Bertha Minnix (Mia Wasikowska) og storebroderen og  familieoverhovedet Forrest Bondurants (Tom Hardy) mere profane forhold til den tilrejsende, forhenværende showgirl Maggie Beauford (Jessica Chastain), som redder hans liv, da han i en (tilsyneladende) meget realistisk sekvens får skåret halsen op af et par lidet tiltalende makkere.


Ikke for alle

Forrest Bondurant er, trods replikker som mest begrænser sig til grynt, filmens mest interessante og flerdimensionelle karakter, men den tilsyneladende dyriske og fordrukne, mellemste broder Howard (Jason Clarke) er heller ikke uden nuancer.

Ligesom The Proposition ikke minder om nogen andre westerns, er Lawless trods sin setting i en tid, de fleste associerer med Al Capone, ikke nogen genrefilm som sådan, selvom den er et overflødighedshorn af nålestribede jakkesæt og Thompson-maskinpistoler. Cave: "Jeg havde ingen interesse i emnet som sådan (…) Det var ikke sådan at jeg var stor fan af gangsterfilm eller genrefilm i det hele taget".


Det er, fornemmer man, det menneskelige drama og ikke mindst selve volden, som optager Cave, og dialogen er da også virkelig Cave à la carte: "Det er ikke volden, som adskiller folk....det er, hvor langt vi er villige til at gå". Præstedatteren: "Du er en rigtig outlaw..." - Jack: "Det afhænger af perspektivet". Og så videre.

Muligvis ikke for alle (der var da også kun ti mennesker i biografsalen foruden undertegnede fredag aften), men for de indviede faktisk fremragende – og lad os så for fanden håbe, at et produktionsselskab på et tidspunkt finder modet til at lave den filmatisering af The Death of Bunny Munro, som har været på tale ad flere omgange. 

Se hvor filmen går på kino.dk


ANNONCE