Vi har talt med den danske sangerinde og sangskriver, som giver to koncerter på den københavnske festival denne uge
Årets Wundergrund Festival finder sted i perioden fra den 26. oktober til d. 4. november, på forskellige lokaliteter i København, fra Glyptoteket til Christiania, og byder på en række navne inden for elektronisk musik, jazz og indie. Således vil man blandt andet fejre den oprindelige Fluxus-bevægelse undervejs, og der vil også være performancekunst på programmet. En række forskellige kunstnere er på plakaten, og blandt de bedre kendte finder man Bjørn Svin, Else Marie Pade, Fuzzy og Maria Laurette Friis.
Festivalen har eksisteret siden 2006 og har budt på musik i grænseområderne mellem klassisk, elektronisk og rytmisk musik og andre kunstscener. Festivalen præsenterer både undergrunds- og mainstream-kunstnere og har tidligere kunnet præsentere koncerter med blandt andre Jomi Massage, Per Vers, Rumpistol, Oh Land og Kira Skov.
Vi har talt med en af årets optrædende, Maria Laurette Friis, der kan opleves to gange, på Literaturhaus med Stian Westerhus tirsdag den 30. oktober klokken 20 og på Jazzhouse fredag den 2. november klokken 23 med Fritz Fontana Ensemble.
Du giver to koncerter i forbindelse med Wundergrund Festivalen i år, den ene i samarbejde med Stian Westerhus, den anden med Fritz Fontana-gruppen. Hvad kan man forvente af de to koncerter, hvilke ligheder og hvilke forskelle?
– De to koncerter jeg spiller på Wundergrund i år ser jeg som sammenhængende og dog meget forskellige. Koncerten med Stian Westerhus er fælles soniske udforskninger, improviseret. Han på elektrisk barytonguitar med nogle utroligt store forstærkere og en masse pedaler, og jeg på orgel, MS-10, radio, vokal og elektronik. Stian er en vaskeægte guitarhelt med hjertet på rette sted og en fod solidt plantet i black metal samtidig med europæisk improtradition og noget tredje udefinerbart, hvilket gør ham til en ganske særlig størrelse. Jeg mødte Stian første gang for fem år siden, men det er første gang vi skal spille sammen. Har siden dengang hørt og set for mig hvordan det ville kunne være en fest at mødes i lyd, men det er først nu at det giver rigtigt mening at gøre det.
Koncerten med Fritz Fontana Ensemble hedder AntennenWerk og er skrevet til Wundergrund Festivalen. Det er delvist grafisk partitur, delvist sange sunget af jeg selv og Nils Gröndahl på Nils' tyske modersmål. Tysk fordi Fritz måske er lidt tysk i det, og fordi jeg længe har siddet og sunget lieder-lignende ting på vrøvle-tysk. Og fordi ordet "Sonnensturm" er afsindigt flot. Og sikkert også fordi jeg arbejder godt med benspænd af rang. Jeg har læst en masse om solstorme og polforskydninger, om sonar og biosonar, om navigationssytemer, om trækfugles magnetsans på tysk, altsammen startet af ordet antenner. I "AntennenWerk" arbejder jeg også med tid som en ikke-lineær størrelse. Det når jeg nok ikke at blive færdig med til på fredag, ha ha.
Fritz Fontana Ensemble er et ensemble med skiftende medlemmer fra koncert til koncert. Til Wundergrund består det af Nils Gröndahl fra Under Byen på violin, antenner, sang, elektronik, jeg selv på orgel, flygel, MS-10, sang, antenner og så billedholdet Oppe om Natten.
Vinyl på vej
Du har i flere sammenhænge arbejdet sammen med andre måske især kvindelige kunstnere, blandt andre Jomi Massage og Pamelia Kurstin. Hvad får du ud af at samarbejde med andre kunstnere, og hvordan opstår disse samarbejder typisk?
– Jomi Massage og Pamelia Kurstin er begge kunstnere jeg skatter højt. Pamelia, som er en fremragende thereminist, mødte jeg første gang i New York for flere år tilbage, og jeg inviterede hende efterfølgende til at være med til en koncert med Fritz Fontana Ensemble i Hofteateret. Jeg har arbejdet med hende siden som duo.
– Jomi har jeg kendt til siden Speaker Bite Me og er stadig fan. Jomi var kurator på Wundergrund i 2008 hvor vi skrev ny musik sammen. I år har vi spillet en del koncerter med Jomis og Anne Lise Marstrand-Jørgensens fine plade "Dråbers logik" sammen, i trio med en anden kunstner jeg skatter højt, nemlig Henriette Sennenvaldt.
– Ellers har jeg spillet med Fred Frith, Søren Kjærgaard, Kresten Osgood, Paul Lovens, Dodebum, Eivind Lønning, Jakob Bro og Jørgen Leth i år og tidligere arbejdet med Kaj Aune og Nikolaj Nørlund. Jeg skelner ikke mellem kvindelige og mandlige kunstnere, jeg arbejder med de folk, hvor der er genkendelse og udfordringer og et fælles ønske om at udvide parametrene at hente.
Er der andre projekter i støbeskeen efter de to Wundergrund-koncerter?
Først og fremmest skal jeg kigge på det sammensatte mylder af musik jeg har lavet gennem de seneste år og se, hvor det gerne vil hen. Jeg satser på at udgive en vinyl eller to i det kommende år. Jeg har ikke udgivet noget musik siden Tys Tys. Og så opdagede jeg i mit arbejde med AntennenWerk, at jeg kun når at kradse en smule i overfladen af det jeg egentlig gerne vil lave, men sådan vil det nok altid være, det er arbejde i udvikling.
Læs mere om Wundergrund Festival 2012 på wundergrund.dk, hvor du også kan købe billetter til festivalens koncerter.
Bibliotekernes netmusik-tjeneste Bibzoom har i øvrigt lavet en guide til Wundergrund med tilhørende musiklinks, som du kan læse og lytte til her.