Kampagnen bag “Ding Dong! The Witch Is Dead” nåede ikke sit mål om at nå en førsteplads – men dog næsten
I sidste uge gik den tidligere engelske premierminister Margaret Thatcher bort, og det har skabt røre i landet på flere måder. En lang række musikere og englændere har nemlig udtrykt deres begejstring over "The Iron Ladys" død.
Særligt har mediebevågenheden haft fokus på kampagnen "Ding Dong! The Witch Is Dead", der har eksisteret på Facebook siden 2007. Her opfordres det engelske folk til at købe singlen af samme navn fra musicalfilmen "The Wizard Of Oz", således at den går nummer et på den engelske hitliste i ugen efter Thatchers død.
Derfor har der i de sidste dage været en kontrovers i medierne, blandt andet om hvorvidt BBC ville spille sangen eller ej, såfremt den gik nummer et eller ej.
Sangen startede ud som nummer 54 i tirsdags, og allerede dagen efter lå den på en 10. plads. Om torsdagen kravlede den op på en fjerdeplads, og fredag lå den nummer tre. I alt blev der solgt 52.605 eksemplarer af den 51 sekunder lange sang. Men det var alligevel mere end 5000 for lidt for at opnå den eftertragtede førsteplads. "Ding Dong! The Witch Is Dead" blev kun nummer to. Førstepladsen indehaves af Duke Dumont feat. A*M*E med "Need U".
BBC endte med en art kompromis og valgte at spille et par sekunder af nummeret i deres Radio 1-hitlisteprogram.
På trods af at "Ding Dong! The Witch Is Dead" ikke ramte topplaceringen, så har den skrevet sig ind i historiebøgerne alligevel ved at være den korteste top 10-single nogensinde, og den er samtidig den eneste, der har været under et minut lang.