GAFFA anmelder Sigrún Gudbrandsdóttirs fotobog fra 30 års københavnsk kulturliv
Jeg var ung i halvfemserne. Faktisk så ung, at det vildeste, der skete, var de første forsøgsvise joints og ditto parforhold og andre mere eller mindre trivielle almenerfaringer. Men i København skete der noget - og den islandske fotograf Sigrún Gudbrandsdóttir var tilsyneladende med, hvor det skete i hovedstadens fest- og musikmiljø i de år.
Det er der nu kommet en fin bog ud af, som i realiteten spænder over tre årtier, idet de ældste billeder her daterer sig tilbage til 1983. Vi møder unge udgaver af senere stjerner som Björk (her i front for Sugarcubes; billedet), et par fine snapshots af Stuart Staples og Tindersticks, Olesen-Olesen i ungdommelig udgave. Sune Wagner, Nikolaj Nørlund, Speaker Bite Me og Jomi Massage foruden Kira Skov, brødrene Olsen, Maria Timm og mange flere.
Og så er musikerbillederne - pressefotos side om side med spontane snapshots - kun en del af det 400 sider store værk, som er opdelt i kapitler med overskrifter som "Assorterede portrætter og fester," "Musik I" og "Musik II," "Halvfemserne," "Blandet ord, film, scene" og så videre. Der er kunstnere og forfattere (Lilibeth Cuenca Rasmussen, Benn Q. Holm), filmfolk (Lotte Svendsen, Tommy Kenter, David Lynch, Lars Bom) - foruden en række fotografier af venner, festlige lag med flasker på bordet og så videre.
Personlig kulturhistorie
"Alle er kommet" - med den passende undertitel "Portraits & Parties 1983-2013" - er en personlig samling, som faktisk samlet betragtet formår samtidig at formidle den tid, den kronologisk dækker. Gennem detaljer som tøjet, i den nostalgiske grundtone, i decideret private sekvenser som "Anna María Helgadóttir eller Den anden islænding 1988-2009" og "I nærheden eller Familien Holm Gudbrandsdóttir Elíasson Àrmannsson Heilmann Rasmussen 1984-2013."
Og gennem ansigter fra medie- og kulturlandskabet, som det har udfoldet sig herhjemme - og især i hovedstaden - i de mange år, Gudbrandsdóttir har haft linsen ude. Knud Romer, Lone Hørslev, Thomas Treo og Klaus Lynggaard, som har begavet Gudbrandsdóttirs bog med det forventeligt fine essay "Den stille revolution - Glimt fra 1990'erne." Det er et ud af flere efterskrifter, hvor også Benn Q. Holm, Torben Sangild, Diana Tørslev Møller og fotografen selv kommer til orde.
Tilbage står en skæv og kalejdoskopisk, fotografisk tour de force gennem kendte som ukendte ansigter, opstillede scenarier og profesionelle pressefotos overfor udpluk fra det private fotoalbum. Miljøer i tiden skildret gennem et personligt prisme - og som sådan også et lille stykke indlevet kulturhistorie i egen ret.
(Bedømmelse: Fire af seks mulige stjerner)
Sigrún Gudbrandsdóttir: Alle er kommet - Portraits & Parties 1983-2013. Fotografisk Center 2013, 400 sider. Er udkommet.