I dag er det Facebooks fødselsdag - hurra - hurra - hurra ...
For præcis ti år siden trykkede en småbebumset 20-årig Mark Zuckerberg "Enter" og lancerede det fænomen, vi kender som Facebook. Ikke alene har Facebook ændret vores måde at kommunikere med hinanden på, og hvordan vi således forstår sociale relationer, ja, hvordan vi opfatter hele den fysiske virkelighed. Facebook har også spillet en afgørende rolle i, hvordan man som musiker får sin musik ud i verden og opnår kontakt med sine fans.
Mens man kunne skrive langt og meget om de sociologiske følgevirkninger af Facebook, er det først og fremmest som platform for musikere, at GAFFA er interesseret i fænomenet. I løbet af kort tid udkonkurrerede Facebook det nu øde MySpace som stedet, hvor bands gjorde deres eksistens gældende gennem adgang til ny musik, koncertbegivenheder og direkte kommunikation musiker og fans imellem. Det er i det hele taget svært i dag at forestille sig, hvordan bands skulle promovere sig selv og deres begivenheder så direkte - til hele verden - hvis ikke det var for Facebook.
Facebook udgør en unik mulighed i kraft af, at det automatisk stiller et handlekraftigt forum til rådighed for en musiker. Det bliver stedet, hvor musikeren kan udstille sin musik og dermed udfolde sin historie - i tekst, billeder og lyd. Hvor det før var op til for eksempel pladeselskabets marketingafdeling at håndtere alt dette, har Facebook overdraget magten til musikeren. Det er således en frigørelse fra tidligere tiders kommercielle greb om musikken i takt med den samme slags vidensautonomi, som pionrerne for internettet forestillede sig, men samtidig også en ekstra byrde for musikeren, der nu må lære at agere taktisk på det sociale medie.
Man kan hurtigt se, hvem der er dygtige til at bruge Facebook til at profilere sig selv og skabe opmærksomhed omkring deres musik og historie. Det er oftest musikere med mange likes. Man kan selvfølgelig rynke på næsen af den såkaldte "like-kultur", men antallet af likes giver ikke desto mindre indtrykket af en indflydelse, der også gør sig gældende i virkeligheden. Har du mange likes, har du succes. På den måde adskiller Facebook sig ikke afgørende fra det blændværk, der altid har omgivet promoveringen af musik, og hvordan vi opfatter det at have succes - nemlig igennem overvældende popularitet.
Hvem har så succes? Hvem er de populære? Vi har samlet en Top Ti over musikere med flest likes. Det kan vi så tænke over næste gang, at vi logger på Facebook og giver vores anerkendelse til et lille ukendt band, som dog trods alt laver den mest forrygende musik. Tillykke med dagen, Facebook, mon ikke vi blæser lys ud på den digitale lagkage et årti fra nu.
Flest Likes - Top 10
1) Rihanna (billedet) - 85.050.163
2) Eminem - 81.474.430
3) Shakira - 81.256.895
4) Michael Jackson - 65.685.672
5) Katy Perry - 63.466.789
6) Justin Bieber - 63.014.494
7) Lady Gaga - 62.736.842
8) Linkin Park - 59.593.751
9) Beyoncé - 56.079.705
10) Selena Gomez - 55.202.791
(Se listen på fanpagelist.com)