Se videoerne og find playlisten på Spotify
Har du planer om en aften i horrorens tegn på fredag den trettende? Så skulle du tage at tjekke GAFFAs playliste til lejligheden ud.
Du kan streame playlisten på Spotify eller Wimp eller tjekke videoerne ud herunder:
Creedence Clearwater Revival: "Bad Moon Rising" (1969)
"Heeere's Johnny!" smiler en manisk Jack Nicholson i kultgyseren "The Shining", efter han har smadret døren ind til sin kone med en økse. Stanley Kubricks film fra 1980 slutter af med "Bad Moon Rising" og omkvædet "Don't go around tonight. Well it's bound to take your life. There's a bad moon on the rise". Paradoksalt nok er musikken modsat lyrikken munter og uptempo.
Stevie Wonder: "Superstition" (1972)
Man kan vist roligt sige, at fredag den trettende rimer på overtro. Det italesætter altid vidunderlige Stevie Wonder med det funky track "Superstition" fra 1972.
Michael Jackson: "Thriller" (1982)
Det oplagte valg er naturligvis med på listen. Med en næsten 14 minutter lang musikvideo, dansende zombier og Vincent Price som gæstestjerne kan man ikke andet end elske Michael Jacksons hit fra 1982. "Thriller" er fra albummet af samme navn, som er det bedst sælgende album nogensinde med over 50 millioner solgte eksemplarer på verdensplan.
Enigma: "Sadeness" (1990)
Der er som bekendt noget grundlæggende uhyggeligt over messende munke. Med en kant af Enigma bliver det ovenikøbet til et habilt nummer med melankolske undertoner.
Metallica: "Enter Sandman" (1991)
I "Enter Sandman" fra 1991 fremstiller Metallica den amerikanske udgave af Ole Lukøje som et faretruende bæst, der giver mareridt og lurer i mørket. Og så er det bare et herrefedt nummer.
Alice Cooper: "Feed My Frankenstein" (1991)
En monsterliderlig Alice Cooper har fundet et spændende synonym for "mini-Cooper" med linjer som de her: "Feed my Frankenstein. Meet my libido. He's a psycho. Feed my Frankenstein. Hungry for love, and it's feeding time". "Feed My Frankenstein" er fra 1991.
The Cranberries: "Zombie" (1994)
The Cranberies megahit fra 1994 har måske nok ikke så meget at gøre med det, som titlen indikerer, men er derimod en protest mod krig. Men af alle ting er krig vel også noget af det mest uhyggelige, der findes?
Joachim Holbek: "The Shiver" (Tema fra "Riget") (1994)
Hvem får ikke lyst til at gemme sig under en dyne, når man hører temaet fra Lars Von Triers succes-serie "Riget"? Den insisterende lyd af messende munke i en ramme af synth, hviskende lyde og hårde trommer føles som en mørk masse, der langsomt kravler ind under huden på dig og gør dig iskold indeni.
Nick Cave & The Bad Seeds ft. Kylie Minogue: "Where the Wild Roses Grow" (1995)
I "Where the Wild Roses Grow" fra 1996 er Nick Caves mørke, dystre stemme sat op mod Kylie Minogues sarte lyse vokal i en vellykket duet, der kan få hårene til at rejse sig på armene. Sangen, såvel som videoen, er nemlig lige så smuk og dragende, som den er sælsom og uhyggelig.
Michael Jackson: "Ghosts" (1996)
Vi vender næsten tilbage, hvor vi startede: Michael Jackson har med videoen til "Ghosts" fra 1996 lavet en opdateret udgave af "Thriller" med imponerende effekter og fed koreografi og ikke mindst hjælp fra horror-kongen Stephen King. Også længden på musikvideoen topper forgængeren – den varer hele 40 minutter i fuld længde. Nummeret "Ghosts" er dog kun på standard fire minutter og er både fængende og lækkert dansabelt.
Rob Zombie: "Dragula" (1998)
"Dragula" fra 1998 er måske den morbide kunstners mest kendte nummer. Sangen er baseret på racerbilen Drag-U-La fra komedieserien "The Munsters" fra 1960'erne.
Aerosmith: "The Devil's Got a New Disguise" (2006)
Aerosmiths "The Devil's Got a New Disguise" fra 2006 er et af de mere oversete numre fra Aerosmiths efterhånden omfattende sangkatalog. Ikke desto mindre er det både medrivende og karakteristisk for det 45-årige bands fyldige rocklyd.
Eminem ft. Rihanna: "The Monster" (2013)
For at komme ind i det nye årtusinde igen får du også lige Eminem og Rihannas kæmpehit "The Monster": "I'm friends with the monster, that's under my bed," synger Rihanna på nummeret, der vandt en Grammy for Best Rap/Sung Collaboration.