Ifølge ny undersøgelse hjælper Spotify ikke på musikernes indtjening
Gratis musik-streamingtjenester er eksploderet i popularitet i de senere år Det har dog affødt spekulationer om, hvorvidt det er godt eller skidt for musikbranchen. Der har været gisninger om, det kunne betyde mindre piratkopiering, at Spotify og lignende tjenester gør det muligt at høre musikken gratis.
Det bliver nu bekræftet i en ny, uafhængig undersøgelse, som er foretaget på vegne af EU-kommissionen. Undersøgelsens formål er at finde ud af, om Spotify stimulerer eller undertrykker musiksalget.
Undersøgelsen konkluderer blandt andet, at for hver 47 streams, der sendes gennem Spotify, bliver der piratkopieret en sang mindre.
Det gør dog ikke tjenesten til et mirakel. Undersøgelsen viser nemlig samtidig, at Spotify har en vis negativ indflydelse på musiksalget.
Hver gang Spotify kører 137 streams, bliver der solgt en sang mindre.
Selvom streaming afhjælper pirateriet, har det derfor ikke nogen stor effekt på kunstnernes indtjening, som målt per stream er ganske lille. Ifølge rapporten tjener industrien 0,82 dollars, svarende til 5,57 kr, per solgte sang. Når en sang bliver streamet, indkasserer industrien 0,007 dollars. Det svarer til 0,05 kr.
Det vurderes, at den positive og den negative effekt udligner hinanden. Ifølge undersøgelsen tyder det dermed på, at streaming ikke gør nogen forskel for musikbranchen.
Spotify, der er af svensk oprindelse, kom på det danske marked i 2011 og er en af de dominerende streaming-tjenester i Europa.