Det er blandt andet salget af ”fysiske” indspilninger, der er faldet de senere år. PwC spår, at digital musik kommer til at drive væksten på det danske musikmarked i fremtiden.
PwC, der står bag en omfattende global analyse af internet-, forbruger-, og reklameudgifter, kan i år præsentere et mindre prangende regnskab for det danske musikmarked: Branchen er gået fra at have en samlet omsætning på 2,4 milliarder kroner i 2011 til en på 2,3 milliarder kroner i 2015.
Undersøgelsen viser også, at det særligt er fysisk udgivet musik, der har fået væksten til at stagnere i dansk musik. Til gengæld spår PwC, at digitalt distribueret musik vil skabe større vækst i fremtiden.
”Det er tydeligt, at det er den digitalt distribuerede musik, der driver væksten, og særligt streaming fortsætter med at få større rodfæste hos de danske forbrugere. Streaming af musik tegnede sig således for hele 85 % af de samlede indtægter sidste år, og denne andel forventes at stige til hele 97 % i 2020,” siger Leif Ulbæk Jensen, der er partner i PwC og ekspert i underholdnings- og medieindustrien.
Han forklarer også, at analog musik er blevet mindre populær, fordi det digitale marked giver den enkelte bruger mulighed for selv at styre, hvilken musik lytteren vil høre og hvilke tjenester lytteren vil bruge.
”Hvad enten man er forbruger i USA eller Usbekistan, har man aldrig haft større indflydelse på sine egne afspilningslister, end man har i dag. Forbrugeren styrer selv sit forbrug og dermed også sine udgifter til musik via et mix af apps, streaming-tjenester og sociale medier,” siger Leif Ulbæk Jensen.
Han understreger også, at det i høj grad er de unge musiklyttere, der styrer, hvad der vækster i den danske musikbranche.