Vi er i fuld gang med en ny måned og kigger tilbage på sidste måneds stærkeste sange – fra unge The Weeknd og MØ til seniorer som Leonard Cohen og Rolling Stones
Vi er i gang med en ny måned, og traditionen tro kigger vi nærmere på de stærkeste sange fra den forgangne måned. Som altid kan du høre sangene på en playliste nedenfor på Spotify, og nu også på Apple Music.
- Lady Gaga - Million Reasons
Der er et svagt brændende blus under anden single fra sangerindens nye album Joanne. Hun er trådt et skridt tilbage fra sin flamboyante, brusende lyd på albummet, der skærer ind til benet med traditionelle rock- og countryelementer. Albummet er produceret af Mark Ronson, men har også haft Tame Impalas Kevin Parker på bedding med første single Perfect Illusion.
- The Weeknd - False Alarm
Anden single fra The Weeknds kommende album Starboy er lige så skarptskåret som hans nytrimmede frisure. Hans svalende, dybfølte vokal bølger mellem grovkornede, tørre effekter og et raspende skrig i nummerets omkvæd, der genlyder af dance-punk og pulserende rytmer.
- Cashmere Cat - Trust Nobody
Det er den norske producer, Magnus Høiberg, der står bag navnet Cashmere Cat. Han blomstrede hurtigt frem af den norske muld med sine fængslende ep-udgivelser Mirror Maru og Wedding Bells, der har bygget tårnhøje forventninger til debutalbummet Wild Love. Den varmblodige andensingle er et minimalistisk popnummer med subtile knips og et knitrende lydlandskab.
- Chinah - Can't Remember How It Feels
Den danske trio har allerede bjergtaget danske lyttere med deres debut-ep Once The Lights Are On. Selvom teksten på seneste single handler om følelsen af at være ude af kontakt med sig selv, har trioen bevaret kontakten til sine rødder. De rider videre på popularitetens højderyg med deres karakteristiske guitarlyd, synthunivers og glasklare vokal.
- Dirty Projectors - Keep Your Name
Det er fire år siden, at Dirty Projectors udgav albummet Swing Low Megellan. Nu er de begyndt at røre på sig igen med deres seneste single. Lyden er stadig eksperimenterende og det seneste skud på stammen kombinerer stærkt elektrificerede vokaler med en bedrøvelig, mørk røst. Det er endnu ikke blevet bekræftet, at orkestret har et album på trapperne.
- Leonard Cohen - You Want It Darker
Det er ikke længe siden, at Leonard Cohen kunne puste 82 lys ud på lagkagen. Samtidig løftede han sløret for albummet You Want It Darker, der udkom i sidste måned. Med et bølgende orgel og et berusende kor virker sangerens knasende tørre stemme som et flakkende lys i det mørke lydbillede.
- Bibi Bourelly - Ballin
Sangerinden er i øjeblikket ved at lægge sidste hånd på sit kommende album Free The Real Part 2. Selvom hun har skrevet sange for store verdensstjerner, er der ikke mange knaster på kistebunden, hvis man skal tro på ordene i Ballin. Selvom hun sover på slidte sofaer og kører på røven i undergrunden, er hendes selvsikkerhed ikke til at skyde igennem på det stærke nummer.
- Rolling Stones - Just Your Fool
Det legendariske rockorkester løftede sløret for deres kommende album Blue & Lonesome med deres coverudgave af Just A Fool, der oprindeligt blev indspillet af den amerikanske bluespianist Buddy Johnson og hans orkester tilbage i 1953. Det bliver første udgivelse siden A Bigger Bang fra 2005.
- Major Lazer - Believer
Music Is A Weapon er titlen på et kommende album, der er planlagt til udgivelse næste år. Believer er anden single og er produceret sammen med den hollandske duo Showtek. Der er dømt højtbelagt EDM i kombination med vuggende reggaerytmer i en banger, der nok skal skabe hvirvlende sandstorme på tropiske strande og sveddryppende klubber.
- MØ - Drum
I slipstrømmen på singlen Final Song har den danske sangerinde udgivet Drum, der er skrevet med Charli XCX og Noonie Bao. Det løfter en flig af sløret for lyden af hendes kommende album. Nummeret svælger i knitrende percussion, en dragende popmelodi og stærke vokalharmonier.
- Solange - Don't Touch My Hair
Sangerindens dugfriske album A Seat at the Table har taget verden med storm og høstet anmelderroser i hobetal. Selvom Don't Touch My Hair begynder som et svalende, minimalistisk nummer, er tonen skarpladt, og ikke mindst sangeren Sampha giver omkvædet en bedrøvelig og mørklødet bund, der i kombination med blæsersektionen løfter nummeret til nye højder.