Nyhed

Nyt pladeselskab dyrker hitmagerne: – Albummet kan være overflødigt

Christian Møller står bag det nye musikselskab Hurricane Records, som dyrker social media-stjerner og hurtige hits.

Vi har set det gang på gang. Unge, håbefulde musikere smider et nummer ud på nettet, og hurtigere end den etablerede branche kan nå at sige guld og grønne skove, brager hittet ud af højtalerne, når byens kids holder fest.

Først var det Kidd og resten af drengene fra Cheff Records, som lagde Danmark ned med en hype, de i den grad selv havde skabt via internettet. Siden har utallige artister markeret sig på de danske streaming-tjenesters hitlister uden om den etablerede musikindustri. Senest har navne som Gulddreng og Bro ramt tidsånden ved at levere hit på hit uden endnu at have tænkt på at producere et helt album. 

 


Ny dreng i klassen

Den tendens har folkene bag det nye musikselskab Hurricane Records fanget. Under Universal Musics vinger åbner de derfor et musikselskab, der arbejder med de unge hitmagere, der starter en karriere gennem internettets virale virvar. Artister, der kender de sociale mediers uskrevne kodeks, og som rammer den vibe, tidsånden råber på.

Succeshistorier som Bro (billedet) og Fætr er allerede signet Hurricane Records, der officielt åbner i dag. Universal Musics Christian Møller er en grundlæggerne bag det nye musikselskab. Han har store forhåbninger til, at unge artister med Hurricane Records hjælp, kan få endnu større succes i en musikindustri, der efter hans overbevisning kører i et højere tempo end nogensinde. 


– Vi har startet Hurricane Records, fordi vi syntes, tiden var moden til et musikselskab, der rendyrket kunne fokusere på de artister, der dukker op på nettet via sociale medier. De skaber noget hype selv, men vi kan give dem det push, de har brug for, for at nå endnu længere ud. Vi vil sigte mod at signe artister, som er klar til at rykke lige nu og her, og måske har en tre-fire singler i sig, og så er de videre.

 

Musikforbruget har ændret sig


Christian Møller forklarer, at det nye musikselskab er født ud af den voldsomme ændring i danskernes lyttevaner. Især hos den yngre generation er pladesalget i dag næsten ikke eksisterende. Til gengæld udgør streaming-tjenester som Spotify, YouSee og Apple Music mere end 80 procent af danskernes musikforbrug.

– Et af kravene til de artister, der skal signes hos os, er at de i forvejen har opbygget en fanskare på sociale medier. Vi finder dem på internettet og hjælper dem så med at booste deres musik. Vi giver dem en marketingstrategi at arbejde ud fra. Om det så er via Facebook, Musical.ly eller diverse playlister på Spotify og Digster er individuelt. Hovedsagen er, at vi kan give dem en værktøjskasse at arbejde ud fra, der kan hjælpe dem til at nå ud til flere lyttere.

 


Ikke kun dansksproget pop

Med artister som Bro og Fætr starter Hurricane Records ud med at udgive artister, der bevæger sig i et poppet univers og synger på dansk. Ifølge Christian Møller er det dog overhovedet ikke sikkert, at det er inden for det poppede univers, musikselskabet vil udgive i fremtiden:

– Lige nu er det den her lidt poppede lyd, de unge vil have. Artister som Gulddreng, Bro, Fætr, Blak og Jamilian har udgivet nogle numre, der virkelig har grebet ungdommen. Men vi skal ikke mere end et par år tilbage, før det var rap ude fra Nørrebro, der gik rent ind. For os er genren ikke afgørende.


Allerede nu har Hurricane Records også store planer for et par rap-acts. For eksempel har de sendt drengene i Jesu Brødre i studiet med producere og sangskrivere for at finde frem til en endnu mere catchy lyd til deres provokerende, dansksprogede raptekster. Hurricane Records faldt over dem på Spotifys hitlister, hvor de lavede en del larm med hårdtslående numre som ”Stiv Fisse” og ”Fukboi”,

 

Hype på sociale medier


Et andet band, Hurricane Records har på radaren, er de aarhusianske drenge i Bogfinkevej, hvis hype er opstået på Facebook, hvor deres hjemmeproducerede videoer har fået stor opmærksomhed. 

– Vi kommer også snart med en single for drengene i Bogfinkevej. De er et akustisk rap-act, som har fået stor succes ved at dele sådan nogle slumvideoer, hvor de bare sidder rapper og spiller guitar. Det er jo noget helt andet end den her poppede lyd fra Bro og Fætr, men ikke desto mindre opfylder de kriterierne ved selv at have skabt deres vej via sociale medier, fortæller Christian Møller.

Spørgsmålet om, hvorvidt det er planen, at hit-artisterne på Hurricane Records med tiden også skal udgive hele plader, lader Christian Møller til gengæld stå åbent:


– Jeg skal ikke udelukke at når kunstnerne har lavet X hits, så transformerer vi det om til en plade. Min erfaring med at arbejde med hitartister er dog, at der ikke er den store grund til at lave hele plader. Folk lytter alligevel kun til hittene.

 

De unge er hurtigt videre


Mediernes forestilling om, at man først er en rigtig, etableret artist, når man har udgivet sit debutalbum, vil Hurricane Records gerne gøre op med. Ifølge Christian Møller kan man lige så godt være en stor artist ved at have udgivet tre singler, hele Danamark kender, som ved at udgive et album.

– Jeg synes, man skal gå efter at lave et helt album, hvis kunstneren har en vis kunstnerisk tyngde, der kan bære et album. Men der er ingen grund til at lave et helt album med tre hits og syv numre til at fylde albummet ud.

Christian Møller frygter ikke for de musikalske kvaliteter ved at satse på hurtig hype og kortsigtede hits.


– Jeg mener ikke, at der er nogen farer ved at satse på hurtige singler. Hvis man skal tale om farer, ligger den i langt højere grad i, at mange af de etablerede kunstnere med under ti år på bagen har svært ved at klarer sig streaminguniverset. Der er ikke ret langt fra de nye navne og til de etablerede artister længere. De unge er videre så hurtigt, som du kan nå at stave til ep.

 

ANNONCE