Nyhed

Koncertaktuelle Nikolaj Nørlund: Jeg håber, vi kan ramme folk dér, hvor det betyder noget

Vi har talt med sangeren og sangskriveren forud for weekendens to koncerter i Aarhus og København

Efter en stort anlagt februarkoncert med symfoniorkestret Copenhagen Phil, der faldt sammen med udgivelsen af det roste album "ViLLA", vender Nikolaj Nørlund tilbage til de danske scener i bandsammenhæng. Han vil være at opleve med en nysamlet sekstet den 30. september i Musikhuset, Aarhus, og DR, Koncerthuset Studie 2, København, den 1. oktober.

Vi har stillet Nørlund en stribe spørgsmål om hans seneste album, den nye ep "Turisten" og de kommende koncerter.

Dit seneste album, "ViLLA", er meget anderledes end dine tidligere udgivelser. Hvilken lyd var det, du søgte?
 
– Jeg synes, at kombinationen af mine sange og orkestret er virkelig speciel. Den iscenesættelse giver historiefortællingen 
en helt anden nærmest filmisk dimension, og det er det, som jeg synes er super tiltalende. Det er hverken rock, pop, folk, jazz eller klassisk, og det er sgu meget vildt, synes jeg. Det er også, som det er et helt nyt rum for "den danske sang”. Jeg er meget stolt af "ViLLA", som det sikkert fremgår.

Hvilke muligheder giver det i en koncertsituation?

– Det er klart, at jeg ikke kan turnere med Cph Phil – selvom jeg godt gad – men i denne omgang har vi Nils Gröndahl (violin) og Josefine Opsahl (cello) med ud over Adi Zukanovic (pno+keys) Anders Christensen (bas) og Oliver Laumann (trommer), så det bliver nogle andre slags arrangementer, noget mere elektrisk, noget mere kammer. Men vi spiller jo matereriale fra hele min karriere, naturligvis. I øvrigt har sangene fra "ViLLA" vist sig at være meget skalérbare, det vil sige, at man kan spille i alle mulige forskellige opstillinger. Udover med Phil har jeg allerede spillet dem både solo, trio, kvintet, og denne gang er det altså sekstet.


Du har aldrig været bange for at udfordre dig selv. Hvad har du lært i samarbejdet med Copenhagen Phil?
 
– Tak. Jeg har lært en masse, og jeg er helt vild med fusionen mellem sangskrivning og orkester. For mig er det absolut noget 
det mest interessante lige nu. 

Du har stillet guitaren. Tænker du, at det er en anden historie, du gerne vil fortælle? Og i givet fald hvordan?

– Vi synes ikke, der var plads til guitar på "ViLLA", og det var en rigtig lækker oplevelse kun at synge. Det er svært at forklare, uden at det bliver for nørdet, men musikalsk set er det bare noget helt andet ikke at skulle spille, mens man synger. Rytmisk føles det friere. Men det bliver også en anden historie, som du siger. Hvor den ender, ved jeg ikke..
 
Sæt nogle ord på liveoplevelsen med Nikolaj Nørlund anno 2016…
 
– Jeg håber, det kan blive en lige så god oplevelse for dem, der hører os første gang som dem, der har hørt os flere gange. At vi kan ramme folk der, hvor det betyder noget, og måske også der, hvor de ikke havde ventet det. Der kommer folk i alle aldre til koncerterne, og det er jeg meget stolt af. Det her er musik er for alle.
 
Hvordan har du arbejdet med dine "gamle" sange i forhold til at sætte dem ind i en ny live-sammenhæng?

– Vi arbejder altid med nye måder at spille bagkatalog på, som giver mening i forhold til den koncert, vi har gang i. Det er noget, man mærker og skruer på, når man hører sangene op mod hinanden. Det kommer an på, hvad der er brug for.

Du har netop udgivet ep'en "Turisten". Kan du sige lidt om hver sang?

– “Turisten” er en slags “Kom med et bud“ vol 2 (cover-ep fra 2010, red.). Jeg synes, det var spændende at finde nogle sange, som havde noget på hjerte i forhold til den samtid, de blev lavet til, og så se, om deres budskab blev et andet, bare fordi vi lever i en anden tid. Den sidste turist i Europa (Lulu Ziegler, 1948) handler jo om efterkrigstidens Europa, men jeg synes, at følelsen af, at man ikke kan kende det sted, man er, igen er ret vild. Og så synes jeg idéen om en turist i et krigshærget kontinent er fascinerende.
 
– Det blonde danske smil (C.V. Jørgensen, 1980) er en slags kusine til Costa del sol (en inciterende flamingo), og fra den samme plade. Billedet af danskere, som har nok i sig selv, er desværre stadig ret præcist efter 35 år. Lil Johnnys Mund (Røde Mor, 1969) handler om dem, som betaler prisen. Hvor "Kom med et bud” var solo, så arbejder jeg med en trio – uden bas og trommer – med Adi Zukanovic og Jeppe Brix på den her ep. Jeg ønskede ikke at lave flotte eller pæne versioner, men søgte noget mere baldret alvor.
 
Spiller du en eller flere af sangene ved de kommende koncerter?

– Ja, vi kommer nok til at spille en eller to.

Hvorfor er det vigtigt for dig at fortolke andres sange?

– For mig er det en helt naturlig del at det at spille. De fleste mennesker synger og spiller alle mulige sange hele tiden, uden at tænke over det. Til jul for eksempel. Hvis der er en sang, jeg har lyst til at spille, så gør jeg det. For 100 år siden levede musik kun, fordi folk spillede andre folks sange. At man så er begyndt at indspille musik, så der foreligger en eller anden version, behøver jo ikke at betyde, at man skal holde op med at spille sange. Selv Dylan fortolker jo Dylan hver dag. Han taler om de gamle plader, som hvordan de lige havde lyst til at spille sangen den dag. En indspilning er ikke en lovgivning. Jeg har ikke nogen holdning til, om mine versioner er bedre eller dårligere end andres. Men de er, som vi havde lyst til at lave dem. Den dag.
 
Det har været et ret stille Nørlund-år med hensyn til at spille koncerter. Hvordan ser fremtidsplanerne ud?
 
– København og Aarhus blir de eneste bandkoncerter i år, der kommer en solo-turné senere på efteråret. Og så er jeg i gang med at skrive på et nyt album, som sikkert er færdigt om et års tid.
 
Varm op med en koncertoptagelse med Copenhagen Phil fra Konservatoriets Koncertsal i februar 2016:
 
 
 
 
ANNONCE