GAFFA.dk – alt om musik
Journey Fest er over os igen, og denne gang byder festivalen blandt andet på britiske Blanck Mass lørdag den 22. februar i Vega.
Blanck Mass står ret alene på den elektroniske scene, med en lyd, der ikke rigtigt minder om andet. Det kan momentvis være monumentalt som Swans, in-your-face som HEALTH og dansabelt som techno tilsat smuk drone til at binde det sammen. Men først og fremmest er det hæsblæsende! Enmandsprojektet af Benjamin John Power sætter en helt ny standard for ”medrivende”, og jeg forventer at stå og brøle af livsglæde midt i al larmen og maskinerne på lørdag.
Han undgår ret mange fælder ved at have et lydbillede med meget lidt bas og en overflod af høj mellemtone. Så de bankende trommer går ikke i mellemgulvet, som man skulle tro, men sætter pulsen helt derop, hvor de sære dance-pads og black metal-vokalen giver 100 procent mening.
Jeg har ikke set ham før, men ser frem til en solid maskin-indsats tilsat voldsomt lyd og skrig. Og så skal det gøre godt at få lidt jazz bagefter …
Det meget hypede unge jazz-band The Comet Is Coming funker den op med analoge keyboards, dansable trommer og en saxofon, der kan det hele. Det er vældig hipt, men rent faktisk virkelig godt! De har spillet i landet et par gange efterhånden, på større og større scener, og de er solide på en scene.
Samme aften optræder også danske X & Yde, et samarbejde mellem den eksperimenterende musiker Xenia Xamanek og Ydegirl, der spiller pop-inficeret kammermusik, og dj Agnes3000, også kendt som Agnete Petri, en del af det nytænkede pladeselskab Escho (Iceage, When Saints Go Machine, Ydegirl og mange flere).
Varm op med "Love is a Parasite":