Nyhed

UNDERSØGELSE: Flere danskere betaler for online-musik

GAFFA.dk – alt om musik

Danmark er nu det land i Norden med flest betalende abonnenter til en musikstreamingtjeneste. Mange danskere anvender dog udelukkende gratis onlinetjenester, hvilket rettighedsorganisationen Koda kalder en ”kedelig” tendens.

Musikstreamingtjenester som Spotify og Apple Music er fortsat populære blandt musikelskere. 56 procent af alle danskere abonnerer i dag på en musikstreamingtjeneste, hvilket er en stigning på 22 procent siden 2018, og er den største fremgang i perioden blandt de nordiske lande.

Det betyder altså, at Danmark nu er det land i Norden med flest betalende brugere, lyder det ifølge undersøgelsen Polaris Nordic Digital Music Survey 2020.


Det er en fremgang, der glæder Kaare Struve, mediedirektør i rettighedsorganisationen Koda, som har været med til at igangsætte undersøgelsen:

­– Koda og mange andre i musikbranchen har gennem flere år arbejdet hårdt for, at flere skal betale for musikstreaming, og derfor er det naturligvis positivt at se disse tal. Og i endnu højere grad, fordi den største fremgang ses hos de unge under 17 år, som er fremtidens musikbrugere, udtaler han i en pressemeddelelse.

Der er dog ikke udelukkende gode nyheder: Undersøgelsen viser også, at 34 procent af danskerne udelukkende lytter til musik via gratis tjenester, hvor betalingen til musikerne typisk er mere end 10 gange lavere sammenlignet med betalingstjenester.


Kigger man på danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid, foregår hele 63 procent af tiden på gratis tjenester. Den mest populære er YouTube efterfulgt af Spotify Free.

– Vores medlemmer tjener langt mindre på de gratis reklamefinansierede tjenester, og samtidig fortæller det os, at så længe gratis alternativer med adgang til alverdens musik eksisterer, kommer vi formentligt aldrig ud af den uheldige fastfrysning af abonnementspriserne, som har været tilfældet det seneste årti, påpeger Kaare Struve.

Antallet af danskere, der udelukkende hører musik via en gratis tjeneste er dog faldet en smule til 34 procent fra 40 procent i 2018.


LÆS OGSÅ: KODA: Tredje år i træk med milliardomsætning i dansk musik

The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020 er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, som er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda i Danmark, TONO i Norge og Teosto i Findland.

ANNONCE